×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Nieubezpieczeni pacjenci zadłużają szpitale

Rzeczpospolita

Placówki medyczne w całej Polsce mają trudności z egzekucją pieniędzy za leczenie od osób bez ubezpieczenia zdrowotnego, zarówno cudzoziemców, jak i Polaków - pisze "Rzeczpospolita".


FreeImages.com / David Playford

– Nie możemy np. odzyskać pieniędzy od 3 obywateli Malezji, którzy w ubiegłym miesiącu trafili na nasz oddział ratunkowy. Podali fałszywe dane do rachunku za leczenie, nieprawdziwe adresy zamieszkania. O pomoc w windykacji należności i ustaleniu ich miejsca pobytu prosiliśmy nawet Ambasadę Malezji, ale i ona była bezsilna – mówi Maria Włodkowska, rzecznik Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. – Leczenie Azjatów kosztowało w sumie kilkaset złotych. Jednostkowo być może nie jest to zawrotna kwota, ale takich osób zgłasza się nawet kilka dziennie – dodaje.

– Dużo problemu miałem w jednym ze szpitali ze ściągnięciem 150 dolarów za pomoc amerykańskiemu żołnierzowi, który był ubezpieczony przez brytyjską firmę. Ta szukała wszelkich kruczków prawnych w umowie ubezpieczeniowej, by nie pokryć kosztów leczenia. W końcu skapitulowała – mówi Zbigniew Król, dyrektor Szpitala im. Żeromskiego w Krakowie.

– Mamy notorycznie problemy z płatnościami za leczenie Rumunów, którzy też są przecież w UE. Gdy jednak zgłasza się do nas rodząca Rumunka, nie możemy jej odmówić – opowiada Dariusz Kostrzewa, dyrektor Szpitala Copernicus w Gdańsku.

– Od dłuższego czasu nie możemy ściągnąć łącznie 376 tys. zł. A ta kwota pozwoliłaby zminimalizować stratę finansową szpitala – mówi Ewa Więckowska, prezes szpitalnej spółki na warszawskim Solcu.

19.04.2016
Zobacz także
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta