Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Pacjenci mają obowiązek dbać o zdrowie

Wojciech Kamiński

Należy promować większą odpowiedzialność za własne zdrowie i obowiązki wynikające z korzystania z opieki zdrowotnej – mówi Beata Ambroziewicz, prezes Polskiej Unii Organizacji Pacjentów, członek Narodowej Rady Rozwoju.


Beata Ambroziewicz. Fot. Newseria

PAP: W dyskusjach dotyczących publicznej opieki zdrowotnej rzadko mówi się o obowiązkach pacjenta wobec systemu. Czy pacjent ma tylko prawa? Czy może jednak i obowiązki?

Beata Ambroziewicz: W środowisku organizacji pacjentów jesteśmy przekonani, że należy promować większą odpowiedzialność za własne zdrowie i obowiązki wynikające z korzystania z opieki zdrowotnej. Mówimy tu o aktywnej profilaktyce, stosowaniu się do zaleceń lekarskich czy odwoływaniu wizyt, jeśli nie będziemy z nich korzystać, aby zwolnić miejsce dla innych pacjentów. Dla większości z nas zdrowie jest najważniejszą wartością, dlatego tak ważne jest odpowiedzialne podejście do jego utrzymania w jak najlepszej jakości przez jak najdłuższy czas. Jednocześnie warto pamiętać, że prawa pacjenta chronią podmiotowość i godność chorych, którzy często w zderzeniu z systemem i biurokracją tracą poczucie bezpieczeństwa i poszanowania.

Organizacje pacjenckie najczęściej – co jest zrozumiałe – walczą o realizację praw osób chorych. Jak pani widzi rolę tych organizacji w realizacji obowiązków pacjentów?

Rola organizacji pacjentów w zakresie edukacji i promocji dobrych praktyk jest nie do przecenienia. Zmiana postaw jest możliwa. Mamy świadomość i zrozumienie problemu oraz motywację do działania. Organizacje mają bezpośredni kontakt z pacjentami i ich bliskimi. Relacje te są oparte na zaufaniu, co pozwala na skuteczniejszą komunikację. Wspólnie z Rzecznikiem Praw Pacjenta chcemy edukować i promować obowiązki pacjentów. Obecnie konsultujemy zmiany w ustawie o RPP i prawach pacjenta w tym zakresie. Dalsze działania będą obejmowały kampanie informacyjne, szkolenia i spotkania oraz wdrożenie wytycznych do praw pacjenta w praktyce. PUOP jest jednym z twórców tych wytycznych, dzięki zaangażowaniu RPP, NIK, CMJ, NFZ, MZ liczymy na ich implementację w niedługim czasie.

Organizacje pacjenckie biorą udział w debacie "Wspólnie dla zdrowia". Jaką rolę mogą odegrać w przekształcaniu publicznej służby zdrowia?

Z jednej strony organizacje są przedłużeniem potrzeb i doświadczeń pacjentów, którzy na co dzień korzystają z systemu opieki zdrowotnej ze wszystkimi jego ograniczeniami. Dzięki temu zwracają uwagę na obszary, które nie zawsze dostrzegają inne środowiska. Przypominają o głównym celu SOZ, jakim jest pomóc pacjentom - w sposób skuteczny, bezpieczny i kompleksowy. Z drugiej strony - mogą realnie podnieść poziom zrozumienia i akceptacji procesów transformacji w stronę systemu opartego na wartościach zdrowotnych. Transformacja wymaga większej otwartości i zaangażowania, aby było możliwe osiągnięcie celu, którym jest m.in. podniesienie jakości i kompleksowości opieki.

Co uważa pani za najważniejsze do zrealizowania w tej mierze?

Niezwykle ważne są systematyczne dążenie do opieki koordynowanej i kompleksowej, która jest odpowiedzią na epidemie chorób cywilizacyjnych i przewlekłych, poprawa dostępności do świadczeń zdrowotnych, odejście od prymatu medycyny interwencyjnej w kierunku prewencji i skutecznej opieki multidyscyplinarnej, ambulatoryjnej i domowej.(PAP)

Rozmawiał: Wojciech Kamiński

Data utworzenia: 13.06.2018
Pacjenci mają obowiązek dbać o zdrowieOceń:

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Opieka transgraniczna ciągle na marginesie
    Mobilność pacjentów wewnątrz Unii Europejskiej nie zwiększyła się radykalnie, mimo że dyrektywa dotycząca uprawnień do opieki transgranicznej obowiązuje już od dobrych kilku lat – wynika z opublikowanego właśnie sprawozdania Komisji Europejskiej.
  • Najwięcej błędnych interpretacji RODO – w sektorze zdrowia
    Najwięcej błędnych interpretacji przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) jest w sektorze zdrowia – ocenia ekspert z Ministerstwa Cyfryzacji dr Maciej Kawecki. Dlatego – jak mówi – powstał poradnik, jak stosować przepisy.