Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Pacjenci potrzebują programu „Pakiet Szumowskiego Plus”

Mypacjenci.org, CAKJ, Alivia

Organizacje pacjenckie gratulują resortowi zdrowia oraz środowisku rezydentów dojrzałości i odpowiedzialności, dzięki którym możliwe byłoby zawarcie czwartkowego porozumienia. Podpisany dokument wyznacza odpowiedni kierunek, jednak istotne jest uwzględnienie jeszcze jednego postulatu – „pacjentocentryzmu” proponowanych rozwiązań - podkreślają.


Minister Łukasz Szumowski podpisuje porozumienie z rezydentami. Fot. mz.gov.pl

Koncepcja takiego systemu przygotowana przez ponad 40 organizacji z całego kraju została w ostatnich tygodniach skonsultowana z większością instytucji oraz środowisk. Decyzja o wdrożeniu propozycji zależy od gotowości Ministerstwa Zdrowia do dialogu.

- Młodym lekarzom należą się podziękowania. Doprowadzili swoim protestem do faktu, który dotychczas nie miał w ochronie zdrowia precedensu. Nakłady na zdrowie zostały zwiększone. Możemy narzekać, że za mało i że za długo będziemy na to czekać, ale jednak wydatki publiczne na zdrowie będą rosły – mówi Ewa Borek, Prezes Fundacji My Pacjenci i dodaje: – Pacjenci dostali prezent i to już tylko od nich zależy, które potrzeby pacjentów zostaną zrealizowane. Od ich determinacji i umiejętności wykorzystania wyjątkowych okoliczności, jakie w wyniku protestu młodych lekarzy i porozumienia z rządem powstały.

W październiku ubiegłego roku ponad 40 organizacji pacjenckich z całego kraju zawarło nieformalne porozumienie, którego celem było przygotowanie swojej propozycji zmian w dziedzinie ochrony zdrowia. W ich opinii najistotniejszym elementem reformy systemu ochrony zdrowia powinno być zwiększenie dostępu do świadczeń, informacji oraz innowacji. Wszelkie zmiany powinny być budowane z intencją skupienia uwagi na chorych oraz stworzenia systemu partycypacji pacjentów w podejmowaniu decyzji o leczeniu. Ponadto, koncepcja nadaje istotne znaczenie profilaktyce oraz zdrowiu publicznemu. Przez trzy ostatnie miesiące koncepcja była konsultowana z resortem zdrowia, samorządami zawodowymi, środowiskiem zawodów medycznych oraz kolejnymi organizacjami pacjenckimi.

- Młodzi lekarze pokazali skalę niedoborów finansowych i kadrowych – wystarczy, by lekarze zastosowali się do prawa pracy, a zamykane są całe oddziały szpitalne. Wcześniej słyszeliśmy, że służbę zdrowia można zreformować z oszczędności. Protest rezydentów ukazał opinii publicznej, jak złożona jest choroba naszego systemu ochrony zdrowia – stwierdza Maria Libura z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

W najbliższych czasie pacjenci będą starali się proponować konkretne rozwiązania, możliwe do wprowadzenia w najbliższych miesiącach. Liczą, że podpisane porozumienie oraz zainteresowanie opinii publicznej będzie sprzyjać ich wdrożeniu. W szczególności dotyczyć one będą dostępu pacjentów do informacji o tym w jaki sposób poruszać się po systemie, zagwarantowania dostępu do świadczeń w określonym czasie oraz rozwijanie narzędzi e-zdrowia, profilaktyki i promocja zdrowia publicznego. Dotychczas jednak nie została stworzona platforma, dzięki której przedstawiciele wszystkich stron dyskusji o ochronie zdrowia mogliby przedstawić swoje propozycje.

Organizacje pacjenckie mają nadzieję, że zmieni się to w najbliższych tygodniach.

- Wielkim sukcesem rezydentów jest również zwrócenie uwagi społeczeństwa na ochronę zdrowia, co dotychczas nie udało się nikomu. Mamy nadzieję, że to będzie trwały element przełomu, którego byliśmy świadkami. Doceniamy również, że niektóre elementy porozumienia adresują największą bolączkę systemu, czyli brak zarządzania w oparciu o twarde dane oraz powiązanie finansowania publicznego z jakością oraz efektywnością leczenia – stwierdza Wojciech Wiśniewski z Fundacji Onkologicznej Alivia.

Data utworzenia: 12.02.2018
Pacjenci potrzebują programu „Pakiet Szumowskiego Plus”Oceń:

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Opieka transgraniczna ciągle na marginesie
    Mobilność pacjentów wewnątrz Unii Europejskiej nie zwiększyła się radykalnie, mimo że dyrektywa dotycząca uprawnień do opieki transgranicznej obowiązuje już od dobrych kilku lat – wynika z opublikowanego właśnie sprawozdania Komisji Europejskiej.
  • Najwięcej błędnych interpretacji RODO – w sektorze zdrowia
    Najwięcej błędnych interpretacji przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) jest w sektorze zdrowia – ocenia ekspert z Ministerstwa Cyfryzacji dr Maciej Kawecki. Dlatego – jak mówi – powstał poradnik, jak stosować przepisy.