×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

MZ: infolinia dla pacjentów działa całodobowo

MSol
Kurier MP

Od września Telefoniczna Informacja Pacjenta działa całodobowo - poinformował we wtorek minister zdrowia Łukasz Szumowski. Pacjenci mogą dowiedzieć się m.in. o najkrótszych terminach leczenia, ale także miejscach udzielania pomocy medycznej w ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej.


P.o. prezesa NFZ Adam Niedzielski, minister zdrowia Łukasz Szumowski. Fot. MZ

- Od początku roku działała infolinia zorganizowana siłami NFZ w godz. 8.00-16.00, jednak z punktu widzenia pacjentów było to niewystarczające. Od września działa ona całodobowo, co oznacza, że można uzyskać informacje w zakresach, które mają charakter pilny np. gdzie szukać pomocy w ramach nocnej pomocy – dodał p.o. prezesa NFZ Adam Niedzielski.

Jednak infolinia ma pomóc pacjentom nie tylko w sytuacjach nagłych. Jeszcze ważniejsze zadanie to pomoc w znalezieniu miejsca, gdzie świadczenie może być udzielone w krótszym czasie. - Można zapytać poprzez infolinię, czy jest możliwość uzyskania świadczenia szybciej, bo średni czas może bardzo się różnić od pierwszego dostępnego terminu - radził Niedzielski.

TIP to nie tylko tradycyjna infolinia (800 190 590) ale również komunikacja mailowa oraz czat. W określonych godzinach można rozmawiać w języku migowym. Jest też możliwość rozmowy w języku angielskim.

Niedzielski przyznał, że początki funkcjonowania infolinii nie były łatwe, jednak połączenia są odbierane praktycznie od ręki. Dodał, że obecnie odbieranych jest 95-96 proc. połączeń (wcześniej było to ok. 60 proc.). W ciągu ostatnich dwóch tygodni konsultanci odebrali ponad 33 tysiące połączeń, średni czas rozmowy to blisko pięć minut.

Jakich informacji szukają pacjenci? Jakie są terminy i miejsca udzielana świadczeń, czy są wolne miejsca w kolejce na leczenie uzdrowiskowe, są też pytania dotyczące dostępności leków.

Minister podkreślał, że pacjenci dzięki infolinii mogą też uzyskać informacje o placówkach, gdzie najszybciej mogą wykonać rezonans, tomografię, czy operację zaćmy, a terminy te znacznie się skróciły m.in. dzięki zdjęciu limitów i przeznaczeniu dodatkowych środków.

Szumowski poinformował, że w tej chwili w ciągu dwóch tygodni badanie RM można wykonać w 78 placówkach, TK – 284 placówkach. W 140 placówkach pacjent w takim terminie może poddać się operacji zaćmy (jeśli jest do niej przygotowany). W ciągu 30 dni pacjenci mogą mieć operację wszczepienia endoprotezy biodra w 134 placówkach, a endoprotezy kolana – w 121.

Infolinia NFZ i Rzecznika Praw Pacjenta działa pod numerem 800 190 590. Połączenia są bezpłatne. Infolinię w ciągu doby obsługuje ok. 60 konsultantów z firmy zewnętrznej wyłonionej w przetargu.

NFZ planuje rozwój infolinii i chce, by udzielano przez nią prostych porad medycznych (takie rozwiązanie stosuje NHS).

19.09.2019
Zobacz także
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta