Dla pacjentów POZ najważniejsze są krótki czas oczekiwania na wizytę i profesjonalizm personelu – taką odpowiedź przyniosła pilotażowa ankieta sprawdzająca poziom satysfakcji pacjentów, którą w listopadzie przeprowadził Narodowy Fundusz Zdrowia.
Dr Mikołaj Wiśniewski, lekarz rodzinny zaangażowany w zdrowie pacjentów i bardzo przez nich lubiany. Reportaż o dr. Wiśniewskim napisał dla mp.pl Mariusz Sepioło. Fot. Piotr Augustyniak dla mp.pl
Ankieta, przeprowadzona w dniach 5 - 30 listopada 2015 r., budziła spore kontrowersje wśród lekarzy POZ, ale wszystko wskazuje, że ostatecznie potwierdziła ona, iż Podstawowa Opieka Zdrowotna ma raczej dobre lub nawet bardzo dobre notowania wśród pacjentów. Ankietę wypełniło ponad 35 tysięcy osób, najwięcej z województw lubelskiego, mazowieckiego i podkarpackiego. Byli to pacjenci, którzy korzystali z usług POZ w ostatnich dwunastu miesiącach.
39 proc. pacjentów wystawiło swojemu lekarzowi i poradni POZ najwyższą możliwą ocenę – „5”. Kolejne 24 proc. wybrało „4”. 20 proc. wystawiło „3”. Najniższe oceny wybrało odpowiednio 10 proc. („2”) i 7 proc. („1”).
Na pytanie: „Co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń?”, najczęstszymi wyborami pacjentów były:
- profesjonalizm personelu medycznego,
- czas oczekiwania na uzyskanie świadczenia
- uprzejmość i życzliwość personelu medycznego
Ankieta potwierdziła, że w POZ problem kolejek praktycznie nie istnieje. Ponad 53 proc. pacjentów odpowiedziało, że świadczenie zostało udzielone w dniu zgłoszenia, co piąty otrzymał je dzień później. Pacjenci dobrze oceniają łatwość dodzwonienia się do swoich poradni. 36,43 proc. osób wybrało ocenę „5” (w skali 1 – 5), a 20,2 proc. ocenę „4”.
Co więcej – choć polscy pacjenci skarżą się często, że lekarze nie potrafią z nimi rozmawiać o stanie zdrowia, wyniki ankiety i tutaj są pozytywne dla POZ. Zdecydowana większość pacjentów jest zadowolona ze sposobu informowania ich w placówkach POZ o stanie zdrowia. Na pytanie „Czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia?”, 54,33 proc. ankietowanych odpowiedziało: „tak”, a 29,28 proc. „raczej tak”.
Ponadto dwie trzecie pacjentów potwierdziło, że w placówkach dostępna jest informacja o prawach pacjenta, a blisko 80 proc. - że te prawa są tam respektowane (48,82 proc. - „tak”, 30,43 proc. - „raczej tak”).
Pacjenci nie skarżą się też na dostęp do badań, zlecanych przez lekarzy POZ. 40,36 proc. osób dostępność do nich oceniło na „5”, a 20,3 proc. na „4”.
Wątpliwości lekarzy budził w listopadzie fakt, że ankieta nie była do końca anonimowa, przynajmniej od strony placówek – pacjenci mogli (nie musieli) podać miejscowość a nawet nazwę poradni. I większość uczestników z tego skorzystała – trzy czwarte podało miejscowość, niemal dwie trzecie – nazwę swojej poradni.