Skrócenie czasu trwania specjalizacji z obecnych 18-24 miesięcy do 15-20 miesięcy - to jedno z rozwiązań zaproponowanych w projekcie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, jaki trafił właśnie do konsultacji.
Fot. Marcin Stępień / Agencja Gazeta
W projekcie zaproponowano uzupełniające postępowanie kwalifikacyjne na specjalizację, co ma na celu umożliwienie maksymalnego wykorzystania posiadanego limitu miejsc specjalizacyjnych przez organizatorów kształcenia (szczególnie tych dofinansowanych z budżetu państwa) w sytuacji, gdy uprzednio zakwalifikowane do odbywania specjalizacji pielęgniarki lub położne zrezygnowały z jej odbywania tuż przez rozpoczęciem kształcenia lub na początkowym jego etapie.
Projekt zapowiada też zniesienie ograniczeń czasowych i liczbowych w zakresie przystąpienia do egzaminu państwowego dla pielęgniarek i położnych, które nie przystąpiły do egzaminu państwowego lub uzyskały niepomyślny wynik z tego egzaminu oraz wskazanie ostatecznej daty przystąpienia do egzaminu państwowego dla osób, które odbyły specjalizację na podstawie „starych” programów kształcenia (w efekcie czego nastąpi ograniczenie czasu, w którym będą musiały być organizowane egzaminy państwowe w systemie dualnym, tzn. dla osób wykształconych na podstawie „starych” i „nowych” programów kształcenia).
W projekcie MZ proponuje też poszerzenie zakresu kwalifikacji wymaganych od kierownika specjalizacji oraz kursu kwalifikacyjnego, co ma umożliwić pełniejsze wykorzystanie potencjału naukowego szkół pielęgniarek i położnych i pełniejsze włączenie pracowników tych szkół w obszar kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych.
Kolejna propozycja MZ to zwiększenie wynagrodzeń państwowej komisji egzaminacyjnej do poziomu 35% kwoty określonej w zakończeniu do wyliczenia w art. 74 ust. 1 tiret 1 ustawy (tj. 1500 zł), dla sekretarza - 25% tej kwoty, a dla pozostałych członków - 20% tej kwoty, co ma wpłynąć na poprawę sytuacji w zakresie rekrutacji osób do prac w przedmiotowej komisji.
Wprowadzono wzory wniosków o zakwalifikowanie na poszczególne rodzaje kształcenia podyplomowego oraz wzór wniosku o zakwalifikowanie do egzaminu państwowego, co ma na celu ujednolicenie dokumentacji kształcenia podyplomowego na terenie całego kraju (dotychczas każdy z organizatorów dysponował różnymi wzorami tych dokumentów).
Wprowadzono przepisy umożliwiające składanie i obieg dokumentów związanych z odbywaniem kształcenia podyplomowego w formie elektronicznej (dostosowanie treści projektowanego rozporządzenia do przepisów ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia i ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej).