Zanim pójdziemy do lekarza, o swoich dolegliwościach często rozmawiamy z rodziną lub znajomymi (20,8%). Źródłem wiedzy medycznej przed wizytą są też dla nas farmaceuci (6,2%) i pielęgniarki (3,8%), na samym końcu znajdują się inni lekarze (0,8%).
Fot. Jay Wennington / Unsplash
Pacjenci studiują internet w poszukiwaniu informacji o swojej chorobie m.in. z ciekawości (38,6%), żeby wiedzieć, o co pytać lekarza podczas wizyty (15,9%), lub aby zdiagnozować dolegliwość i podjąć decyzję o leczeniu, w tym samoleczeniu (14,8%).
„Zdarza się, że podczas wizyty lekarskiej pacjenci sugerują diagnozę (18%) oraz przepisanie danego leku i zastosowanie konkretnej metody leczenia (15%). Jednak lekarze zwykle nie biorą pod uwagę ich sugestii. Ponad 35% pacjentów prosi lekarza o wystawienie określonych zaświadczeń i skierowań czy zlecenie dodatkowych badań. W ponad połowie przypadków (56,4%) prośby te są uwzględniane” – zaznacza dr Ewa Borek, prezes Fundacji MY Pacjenci, która przyjrzała się relacjom panującym w gabinecie lekarskim.
„Nasi lekarze muszą zrozumieć, że wciąganie pacjenta w proces leczenia się im opłaca. Nie tylko buduje to lepsze relacje, oparte na zaufaniu, lecz także sprawia, że leczenie jest tańsze i skuteczniejsze” – dodaje rozmówczyni.
Doradca Medyczny
Ważnym rozwiązaniem będącym odpowiedzią na trudności w dostępie do opieki medycznej jest informacyjno-edukacyjna usługa Doradcy Medycznego Medycyny Praktycznej. To brakujące ogniwo w systemie ochrony zdrowia, które w ok. 70% przypadków zaspokaja potrzeby pacjentów i znacznie redukuje liczbę niepotrzebnych wizyt u lekarzy. Doświadczeni doradcy medyczni udzielają kompleksowej informacji w oparciu o algorytmy wywiadu medycznego opracowane przez specjalistów MP. Oprócz zaleceń dotyczących rodzaju i stopnia pilności potrzebnej pomocy doradcy udzielają także informacji teleadresowych placówek medycznych właściwych dla zidentyfikowanego problemu.