Skuteczność zdrowotnych kampanii edukacyjnych jest często poddawana w wątpliwość. Z badania przeprowadzonego na początku grudnia wynika jednak, że 43 proc. dorosłych Polaków podjęło działania dla poprawy zdrowia lub jego kontroli pod wpływem tego rodzaju kampanii.
Fot. iStock.com
Najczęściej zmiany podejścia do kwestii zdrowotnych były powodowane przez kampanie dotyczące zmiany diety i trybu życia na zdrowszy, a najrzadziej kampanie zachęcające do szczepień.
Badanie internetowe zostało przeprowadzone w dniach 4-5 grudnia 2018 r. przez agencję SW RESEARCH na zlecenie Grupy On Board Think Kong. Objęto nim 1083 dorosłych Polaków powyżej 18. roku życia.
Osoby, które przyznały, że kampania prozdrowotna skłoniła ich do działania, wskazywały przede wszystkim: zmianę na lepsze nawyków żywieniowych (57 proc.) bądź trybu życia (49 proc.), a w dalszej kolejności wykonanie podstawowych badań krwi (40 proc.).
Rolą kampanii w obszarze zdrowia jest też edukacja na temat istnienia danych chorób czy problemów zdrowotnych oraz walka ze stereotypami. 30 proc. respondentów, na których postawy kampania miała wpływ - przyznało, że zwiększyła się ich tolerancja w stosunku do ludzi z dolegliwościami, takimi jak autyzm, stwardnienie rozsiane czy niepełnosprawność ruchowa.
Kampania edukacyjna skłoniła zaledwie 6 proc. ankietowanych do wizyty u lekarza i 7 proc. do wykonania bardziej specjalistycznych badań w kierunku wykrycia danej choroby. Najmniej skuteczne były kampanie zachęcające do szczepień profilaktycznych – tylko 3,3 proc. osób zaszczepiła siebie w wyniku działań edukacyjnych.
Edukacyjne projekty zdrowotne najczęściej skłaniają ludzi do dbania o swoje zdrowie, a rzadziej do troski o zdrowie innych osób. W odpowiedzi na przekaz kampanii niespełna 5 proc. respondentów wysłało na badania swoich bliskich, a 2,6 proc. zaszczepiło ich przeciw danej chorobie.
Jak oceniają inicjatorzy badania, wyniki te pokazują, że "realizowane kampanie edukacyjne w obszarze ochrony zdrowia mogą być skuteczne" i skłaniać do działania. Docierają jednak do niespełna połowy Polaków, a w niektórych obszarach – jak szczepienia czy badania kontrolne - do bardzo małego odsetka. Ciągle jest wiele do zrobienia, jeśli chodzi o edukowanie w zakresie badań profilaktycznych, wizyt kontrolnych u lekarza czy stosowanie szczepionek - podkreślają.
Grupa On Board Think Kong prowadzi działanie w dziedzinach doradztwa public relations i public affairs, social mediów, SEO (optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych), content marketingu, kreacji i strategii. Jest częścią międzynarodowej niezależnej sieci ECCO Network obecnej w ponad 30 krajach, łącznie zatrudniającej ponad 1500 konsultantów w 50 biurach na całym świecie.