×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Mamy diagnozę – cierpimy na nadużywanie!

Alina Czyżewska
Sieć Obywatelska Watchdog Polska

Masz niskie ciśnienie? Nie pij kawy! Lepiej zadzwoń do szpitala i… poproś o informację publiczną. Ciśnienie podniosą Ci w 4 minuty.


Fot. Pete Linforth/Pixabay

W rozmowie ze szpitalem w Międzychodzie (pytałam o to, kto realizuje dla szpitala obsługę prawną) dowiedziałam się, że:
• na korytarzach szpitala straszy Potwór RODO, który pilnuje, by pracownicy nie powiedzieli nikomu, kto robi obsługę prawną (tymczasem przepisy tegoż RODO nie ingerują w przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej i nie powodują, że coś się stało nagle tajne)
• muszę powiedzieć, po co mi ta informacja – podczas gdy ustawa o dostępie mówi wprost: Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego
• muszę napisać e-mail, żeby można było zweryfikować, kim jestem – podczas gdy ustawa mówi, że każdemu przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej, dlatego jakakolwiek weryfikacja jest bezpodstawna i bezcelowa. A wniosek – i są na to wyroki – można złożyć anonimowo.

Swoją drogą, ciekawa jestem, według jakich kryteriów decydowano by, czy Czyżewskiej wolno udostępnić, czy nie.

Zapytacie – a dlaczego interesuje mnie, kto świadczy obsługę prawną dla szpitala? A dlatego, ponieważ z tego szpitala Sieć Obywatelska Watchdog Polska dostała kuriozalną odpowiedź na wniosek o żywienie w szpitalu – i chciałabym wiedzieć, czy i jaki prawnik bierze za to publiczne pieniądze. Dyrektor szpitala bowiem, Bartosz Grobelny, uznał, że pytamy w interesie prywatnym i nadużywamy prawa do informacji.

A Wam jak się wydaje, czy pytanie o liczbę skarg dotyczących zatrucia w szpitalu to jest nasza prywatna niezdrowa ciekawość, czy troska o sprawy publiczne? A pytanie o to, czy w szpitalu kontroluje się jakość posiłków podawanych pacjentom, kto odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają? Albo o to, jaka jest wysokość całościowej dziennej stawki żywieniowej przypadającej na 1 pacjenta szpitala lub w jaki sposób zapewnia się posiłki pacjentowi, jeśli szpital nie jest w stanie zapewnić diety wskazanej przez lekarza (np. bezmlecznej czy bezglutenowej)? Czy szpital uwzględnia diety wegan i wegetarian? Czy posiłki przygotowywane są na miejscu, czy przez firmę cateringową? Czy w umowie z zewnętrzną firmą cateringową określono wymóg zatrudnienia dietetyka?

Odpowiedź szpitala zdziwiła nas również z tego powodu, że Dyrektor z rozbrajającą szczerością przyznał, że na nasze 16 pytań szpital w tym momencie nie zna odpowiedzi i musi dopiero to ustalić…

I do tego zganił nas, że nadużywamy (!) prawa do informacji, oraz myli zebranie informacji z informacją przetworzoną.

Na stronie internetowej szpital wita nas hasłem: „będziesz pod fachową i życzliwą opieką”. Czy naprawdę? Cóż, póki co nie można tego zweryfikować i musicie dyrektorowi wierzyć na słowo. Kontynuujemy miłą korespondencję ze szpitalem, tłumacząc, że nasze pytania nie dotyczą informacji przetworzonej. Kiedy dostaniemy odpowiedź – możecie nam pomóc ją zanalizować, tak jak informacje z tysiąca szpitali w całej Polsce, w serwisie Sprawdzamy, jak jest. Na razie jednak swoje odpowiedzi przesłała jedynie połowa i są one dostępne pod tym adresem: fedrowanie.siecobywatelska.pl.

Wniosek, który wysłaliśmy do wszystkich szpitali w Polsce:
Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy dostępie do informacji publicznej, stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji publicznych:

  1. Czy w szpitalu zatrudniono dietetyka/dietetyków? (chodzi o bezpośrednie zatrudnienie przez szpital, a nie przez firmę cateringową). Jeżeli tak, to wnosimy o udostępnienie zakresu jego/ich obowiązków.
  2. Ilu pacjentów przypada na jednego zatrudnionego dietetyka?
  3. Czy w szpitalu istnieje możliwość uzyskania indywidualnej porady dietetyka? Jeżeli tak, to w jaki sposób informuje się o tym pacjentów?
  4. Jaka jest wysokość całościowej dziennej stawki żywieniowej przypadającej na 1 pacjenta szpitala?
  5. Czy szpital korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej? Jeżeli tak, to czy w podpisanej umowie określono minimalną kwotę/procent przeznaczone na zakup składników użytych do przygotowania posiłków?
  6. Czy szpital posiada dokumentację regulującą jakość produktów używanych do przygotowania posiłków – chodzi o wartość odżywczą i kaloryczną posiłków oraz dopuszczalną ilości konserwantów, barwników, dodatków? Jeśli tak, wnosimy o jej udostępnienie.
  7. Czy w szpitalu kontroluje się jakość posiłków podawanych pacjentom? Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają?
  8. Czy w szpitalu kontroluje się, czy pacjent spożywa odpowiednią ilość pokarmu? Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają?
  9. Czy w umowie z zewnętrzną firmą cateringową określono wymóg zatrudnienia dietetyka?
  10. Czy w szpitalu istnieje procedura zgłaszania skarg dotyczących niewłaściwego żywienia bądź zatrucia? Czy wyznaczono osobę odpowiedzialną za kontakt w sprawie zgłoszenia ww. skarg?
  11. Prosimy o podanie liczba skarg dotyczących niewłaściwego żywienia /zatrucia w szpitalu zgłoszonych do szpitala w 2017 i 2018 roku.
  12. Czy w 2018 r. lekarze przechodzili jakiekolwiek szkolenie z zakresu zasad prawidłowego żywienia chorych w szpitalu?
  13. Prosimy o podanie liczby i rodzajów diet stosowanych przez szpital wraz ze wskazaniem źródeł ich opracowania (wiedza lekarza/wiedza dietetyka/publikacje naukowe/źródła internetowe/wewnętrzne regulacje szpitala).
  14. Jeśli szpital nie jest w stanie zapewnić pacjentowi diety wskazanej przez lekarza (np. bezmlecznej czy bezglutenowej), to w jaki sposób zapewnia wówczas posiłki pacjentowi?
  15. Czy na życzenie pacjenta szpital zapewnia dietę wegetariańską lub wegańską?
  16. Czy szpital zapewnia chorym doustne suplementy pokarmowe wspomagające powrót do zdrowia (np. wspomagające gojenie ran, dostarczające dodatkowe ilości białka)?
  17. Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres: {{EMAIL}}

    Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć – członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji.

11.12.2019
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta