×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

RPP: pacjent ma prawo do informacji o przyczynie zmiany daty zabiegu

Klaudia Torchała

Szpital i przychodnia muszą poinformować pacjenta skutecznie o zmianie daty planowanego zabiegu i podać przyczynę. Gdyby stan zdrowia wymagał wcześniejszego przyjęcia, pacjent powinien być przyjęty w takim terminie – poinformował dyrektor Departamentu Dialogu Społecznego i Komunikacji Rzecznika Praw Pacjenta Jakub Gołąb.


Fot. pixabay.com

Dyrektor zapytany o to, w jaki sposób mają postępować pacjenci, którzy zostali w ostatnich dniach odesłani lub poinformowani o tym, że ich zabiegi planowe nie odbędą się ze względów przystosowania placówek do walki z rozprzestrzeniającym się koronawirusem powiedział, że w momencie wyznaczania terminu zabiegu nie można było przewidzieć jeszcze pewnych działań.

Uściślił, że chodzi tutaj o zamienianie szpitali w specjalistyczne, przeznaczone na przyjęcie pacjentów zakażonych koronawirusem placówki. „Z powodu okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego, np. z powodu koncentracji szpitali w wyniku epidemii, może wystąpić konieczność zmiany terminu planowych zabiegów” – zaznaczył.

Dodał też, że placówka musi w sposób skuteczny (telefonicznie, SMS-em, mejlowo, osobiście, pisemnie) poinformować pacjenta o zmianie terminu i podać przyczynę. W przypadku zmiany stanu zdrowia pacjenta, wskazującej na konieczność udzielenia świadczenia w terminie wcześniejszym, powinien on poinformować o tym przychodnię lub szpital. Jak zaznaczył dalej w takim wypadku termin przyjęcia pacjenta powinien być skorygowany na wcześniejszy.

„Pamiętajmy, że w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych pacjent ma prawo do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury, ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń – dotyczy to także sytuacji zmiany terminu” – wyjaśnił dyrektor.

Takie postępowanie wynika z przepisów (art. 20 ust. 7-10) ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z dnia 12 czerwca 2019 r.

13.03.2020
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta