×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Teleporada nie może być jedyną formą udzielania świadczeń w POZ

FPZ, KLRwP

Poza udzielaniem teleporad lekarz POZ jest zobowiązany do wykonywania porad w gabinecie oraz w domu pacjenta - przypomina dr n. med. Wiesława Fabian, konsultant wojewódzki w dziedzinie medycyny rodzinnej dla woj. zachodniopomorskiego. Rzecznik Praw Pacjenta prowadzi postępowanie wyjaśniające na Podkarpaciu w związku z licznymi skargami pacjentów, że są udzielane im tylko teleporady – z wyłączeniem porad w gabinetach - informuje Marek Twardowski z Porozumienia Zielonogórskiego.


Fot. Pexels

"Od kilku miesięcy w związku z pandemią COVID funkcjonujemy w nowej rzeczywistości. Przychodnie POZ szybko zorganizowały się i w trybie przyspieszonym rozwinęły telemedycynę. Nastąpiła olbrzymia i korzystna zmiana w funkcjonowaniu POZ, zmobilizowaliśmy pacjentów do korzystania z rejestracji telefonicznej, wiele problemów rozwiązujemy w formie porady telefonicznej, rozwinęliśmy internetowe przekazywanie dokumentacji oraz korzystanie z e-recept, e-wniosków i coraz częściej z e-skierowań" - napisała do lekarzy POZ dr Fabian.

"Jednak, chcę wszystkim Kolegom Lekarzom uświadomić i zwrócić uwagę, że teleporada nie może być jedyną formą udzielania świadczeń w POZ. Jest to bardzo dobre narzędzie, ale do wybranych sytuacji medycznych. Poza udzielaniem teleporad lekarz POZ jest zobowiązany do wykonywania porad w gabinecie oraz w domu pacjenta" - przypomina konsultant wojewódzki w Szczecinie.

"Część pacjentów z uwagi na stan zdrowia i schorzenia wymaga osobistego kontaktu i badania fizykalnego. Każdy lekarz rodzinny ma pod opieką pacjentów, u których okresowo powinna być przeprowadzona wizyta domowa. Musimy wszyscy mieć świadomość, że przy udzielaniu teleporady mamy taką samą odpowiedzialność zawodową, cywilną i karną, jak w przypadku wizyty uzupełnionej badaniem przedmiotowym, którego przeprowadzenie w części sytuacji medycznych jest bezwzględnie wskazane" - dodaje dr Fabian.

"Apeluję, aby cały POZ w naszym województwie zachował się odpowiedzialnie, nie zamykał drzwi przed pacjentami, sprawował opiekę nad pacjentami we wszystkich obowiązkowych formach. Należy tak zorganizować pracę, aby harmonogram zawierał czas na teleporady, wizyty osobiste w gabinecie, wizyty domowe oraz świadczenia dla dzieci zdrowych. Tam, gdzie możliwe, wydzielić czas i miejsce na przyjęcia pacjentów infekcyjnych. Jednocześnie należy pracować z zachowaniem bezpieczeństwa personelu medycznego, stosować środki ochrony osobistej, dezynfekcję sprzętu i miejsca pracy a od pacjentów egzekwować noszenia maseczek, zachowania dystansu i dezynfekcji rąk" - podkreśla specjalistka.

Pod koniec lipca dyrektor Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ Robert Bugaj - w związku z koniecznością udzielenia odpowiedzi Rzecznikowi Praw Pacjenta - zwrócił się do lekarzy POZ, aby udzielili informacji, czy wykonują tylko teleporady, czy też przyjmują pacjentów w gabinetach.

- Również w naszym województwie skargi wpływają do różnych organów, w tym do NFZ - przyznaje Marek Twardowski z Lubuskiego Porozumienia Zielonogórskiego. - Przestrzegam wszystkich przed zdecydowanymi odmowami przyjęć w gabinetach – może to się skończyć dużymi karami ze strony NFZ i retorsjami ze strony Rzecznika Praw Pacjenta (takie retorsje są niezwykle kosztowne – kary, zgodnie z obowiązującym prawem mogą być bardzo wysokie). Obecnie obowiązujące prawo nie daje nam możliwości udzielania wyłącznie teleporad - zaznacza Twardowski.

11.08.2020
Zobacz także
  • Opieka zdrowotna musi zmierzać w kierunku rozwiązań telemedycznych
  • Polacy chcą telemedycyny w dobie epidemii
  • Teleporada to nie panaceum
  • Telemedycyna? Najpierw informatyzacja
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta