Odkryto 11 nowych genów związanych z nadciśnieniem krwi

PAP

Odkryto 11 nowych genów powiązanych z rozwojem nadciśnienia i groźnych chorób serca. Może to przyczynić się do lepszego rozumienia biologicznych mechanizmów regulacji ciśnienia tętniczego krwi i opracowania nowych metod leczenia chorób układu krążenia. Autorami odkrycia są naukowcy z Queen Mary University of London, a opisano je na łamach „American Journal of Human Genetics”.

Szacuje się, że - w skali całego świata - podwyższone ciśnienie krwi jest przyczyną około 7,5 miliona zgonów rocznie, co stanowi blisko 13 proc. wszystkich zgonów. Ważnymi czynnikami ryzyka, które prowadzą do rozwoju nadciśnienia, są dieta i styl życia (np. zbyt duże spożycie soli i otyłość), ale równie ważne są geny.

Zespół pod kierunkiem prof. Patrici Munroe przeprowadził duże, międzynarodowe badanie, w którym wzięło udział ponad 87,5 tys. osób. Celem badania było zidentyfikowanie sekwencji DNA związanych z regulacją ciśnienia krwi. Otrzymane sekwencje zweryfikowano na próbkach DNA od 68368 kolejnych osób. W efekcie naukowo określono i opisano 11 takich genów.

Prof. Munroe, specjalistka z dziedziny medycyny molekularnej z Queen Mary University of London mówi: „Odkrycie nowych wariantów genowych związanych z nadciśnieniem i chorobami serca stanowi istotny krok na drodze do poznania, w jaki sposób organizm reguluje ciśnienie krwi. Mamy nadzieję, że dalsze badania doprowadzą do opracowania nowych metod leczenia tego typu schorzeń - głównej przyczyny zgonów na świecie”.

„Nasze badanie daje realną szansę na wprowadzenie nowych strategii leczenia nadciśnienia tętniczego, gdyż - w jego drugim etapie - udało nam się określić kilkanaście substancji, które oddziałują z białkami odpowiedzialnymi na regulację ciśnienia krwi - dodaje prof. Michael Barnes z The London NIHR Cardiovascular Biomedical Research Unit, współautor omawianego badania.

25.02.2014