×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Do szpitala

Barbara Wójcik
doradca medyczny

Niektóre dolegliwości i choroby sprawiają, że opieka lekarza rodzinnego czy lekarza specjalisty jest niewystarczająca lub musi być uzupełniona poprzez diagnostykę w szpitalu bądź wykonanie jakiegoś zabiegu w warunkach szpitalnych. Może się to wiązać również z nagłym wystąpieniem lub nasileniem objawów chorobowych. W tego typu sytuacjach pacjent może zostać skierowany do szpitala.


Fot. iStockphoto

Kto może wystawić skierowanie do szpitala?

Skierowanie do szpitala może wystawić każdy lekarz, a więc zarówno mający umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, jak i ten, który nie posiada takiej umowy. W razie zagrożenia życia, czyli w przypadku nagłego zdarzenia czy gwałtownego pogorszenia stanu zdrowia nie jest wymagane skierowanie do szpitala. Pacjent może się wówczas zgłosić na szpitalny oddział ratunkowy bez skierowania lub wezwać pogotowie ratunkowe.

Przyjęcie do szpitala

Ze skierowaniem pacjent udaje się do wybranego przez siebie szpitala, który ma umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Aby znaleźć najbliższy szpital i dany oddział, można skorzystać z wyszukiwarki placówek medycznych Medycyny Praktycznej. Może się okazać, że nie jest możliwe przyjęcie do szpitala w dniu zgłoszenia się pacjenta. Czas oczekiwania na przyjęcie w wybranym szpitalu bywa niekiedy dłuższy. Można wówczas wybrać szpital, w którym kolejka oczekujących jest krótsza, bądź w wybranej placówce wpisać się na listę osób oczekujących na przyjęcie. Czas oczekiwania może być zróżnicowany, a zależy także od typu zabiegu oraz rodzaju oddziału, na który skierowano pacjenta.

Jak się przygotować?

W dniu przyjęcia do szpitala należy mieć z sobą piżamę lub koszulę nocną, szlafrok, ręcznik, kapcie (ranne pantofle lub klapki pod prysznic) oraz przybory toaletowe (mydło, najlepiej w płynie, szczoteczkę i pastę do zębów, grzebień lub szczotkę do włosów, przybory do golenia, chusteczki higieniczne itp.), natomiast wszystkie leki i wyroby medyczne (pieluchomajtki, cewniki, kaniule itp.) potrzebne podczas leczenia na oddziale zapewnia bezpłatnie szpital.

Pobyt w szpitalu

W przypadku przyjęcia pacjenta w celu wykonania planowego zabiegu operacyjnego lub leczenia szpitalnego niezbędne badania diagnostyczne powinny być wykonane przez szpital, który przyjmuje pacjenta. Nie ma więc konieczności uzyskiwania skierowań na badania przed przyjęciem do szpitala, np. od lekarza rodzinnego. Dlatego warto w dniu przyjęcia do szpitala zgłosić się na czczo, gdyby była konieczność pobrania badań.

Niektóre badania i zabiegi wykonywane w szpitalu wymagają specjalnego przygotowania pacjenta. Zazwyczaj lekarz, pielęgniarka pracująca na oddziale lub w pracowni, gdzie wykonuje się dane badanie, przekazują wskazania i zalecenia, jak należy się przygotować do badania. Dotyczy to przede wszystkim informacji o tym, jak długo trzeba pozostać na czczo (tj. nie przyjmować ani pokarmów, ani płynów) bądź diety poprzedzającej badanie, wypoczynku przed badaniem, odpowiedniego stroju czy przygotowania miejsca wykonania badania lub zabiegu.

Na koniec leczenia szpitalnego pacjent powinien otrzymać kartę informacyjną oraz stosowne zalecenia dotyczące np. właściwej diety, dopuszczalnych form aktywności czy pielęgnacji rany po zabiegu. Dodatkowo jeśli jest taka potrzeba, pacjent może otrzymać zwolnienie lekarskie do zakładu pracy, skierowanie do lekarza specjalisty w celu kontynuowania leczenia, recepty na zalecone leki, a także informację dla lekarza rodzinnego na temat przebiegu i zaleceń po leczeniu szpitalnym.

03.02.2016
Zobacz także
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

    Doradca Medyczny

    Kompleksowa informacja medyczna to klucz do właściwego rozwiązywania problemów zdrowotnych. Doradca medyczny identyfikuje potrzeby i wskazuje dopasowane rozwiązanie, uwzględniające stan zdrowia oraz organizację systemu ochrony zdrowia i zasady udzielania świadczeń – to rzetelne źródło dla zagubionych często pacjentów

    Jak dzwonić?

    Numery:
    704 704 704

    koszt połączenia to 12,48 zł brutto niezależnie od czasu trwania

    703 503 503

    koszt połączenia to 3,69 zł brutto za minutę rozmowy


    Infolinia czynna w dni powszednie od 8.00 do 18.00


    Kim są doradcy?

    Doradcy medyczni to pielęgniarki oraz dyspozytorzy medyczni. Ich wiedza i wieloletnie doświadczenie pozwala na udzielenie odpowiedzi na indywidualne, specyficzne pytania dzwoniącego. Dodatkowo dysponują narzędziem wspomagającym w postaci algorytmów opracowanych przez zespół lekarzy specjalistów.

Poradnik świadomego pacjenta