Naukowcy znaleźli nową, niedrogą i łatwą do wprowadzenia metodę pomocy chorym na cukrzycę typu 2. To wysyłanie im SMS-ów ze zdrowotnymi poradami. Chorzy otrzymujący SMS-y uzyskali poprawę w zakresie kontroli glikemii.
Fot. Pixabay.com
Uczestnicy eksperymentu Dulce Digital opisanego przez zespół ze Scripps Whittier Diabetes Institute w internetowej wersji pisma Diabetes Care otrzymali nietypową terapię. Codziennie odbierali SMS-y takie jak: „Użyj mniejszego talerza! Porcje będą wyglądały na większe i możesz czuć się usatysfakcjonowany jedząc mniej” czy „Czas sprawdzić stężenie glukozy, prosimy prześlij swoje wyniki”.
„Wierzymy, że wiadomości tekstowe mają ogromny potencjał, jako niedrogi sposób pomocy w zarządzaniu cukrzycą, szczególnie u pacjentów z trudnościami spowodowanymi brakiem zatrudnienia, problemami z transportem czy innymi przeszkodami, które utrudniają im korzystanie z opieki zdrowotnej” - przekonuje prof. Athena Philis-Tsimikas, wicedyrektor instytutu Scripps Whittier.
Wszyscy uczestnicy projektu po krótkim przeszkoleniu otrzymali glukometr, dostęp do dobrowolnych wizyt w gabinecie lekarskim i wsparcie edukacyjne dotyczące choroby. Połowa z ochotników wzięła następnie udział w SMS-owym programie.
Badacze regularnie oceniali wartość hemoglobiny glikowanej (A1C). Na początku średni poziom u wszystkich uczestników badania wynosił 9,5 %. Po trzech miesiącach i po upływie pół roku w grupie, która otrzymywała SMS-y, wartość ta była wyraźnie niższa niż u pozostałych. Lepsze wyniki mieli przy tym pacjenci, którzy częściej przesyłali do instytutu wyniki pomiarów stężenia glukozy we krwi.
„W miarę trwania programu, moja wartość A1C zmniejszała się i ostatecznie osiągnęła naprawdę dobrą wartość ” - opowiada jedna z uczestniczek, 48 letnia malarka Gloria Favela. „Zwykle jestem bardzo zajęta. Mogę czuć, jakbym pracowała nad czymś przez trzydzieści minut, a upływają trzy godziny” - mówi artystka. Otrzymywane wiadomości skutecznie pomagały jej zwrócić uwagę na zdrowie.
Pozostali uczestnicy również chwalili program. Aż 96 proc. z nich stwierdziło, że pomógł im radzić sobie z cukrzycą. Tyle samo chciałoby go kontynuować, a 97 proc. poleciłoby taką pomoc innym.
Autorzy pracy zwracają uwagę, że cukrzyca osiągnęła już rozmiary epidemii. Przypominają, że np. w USA dotyka ona 30 mln. osób i generuje koszty prawie 250 miliardów dol.