×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

E-papieros tylko dla dorosłych

Zakaz sprzedaży papierosów elektronicznych osobom poniżej 18. roku życia oraz zakaz ich używania w miejscach publicznych - to jedne z głównych założeń projektu ministerstwa zdrowia, który został skierowany do konsultacji publicznych.

E-papieros

Fot. Vaping360

Projekt zakłada także ograniczenie reklamy i promocji elektronicznych papierosów. Zabronione ma być reklamowanie tych produktów m.in. w radiu, telewizji i na plakatach wielkoformatowych.

Projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych jest związany z koniecznością wdrożenia unijnej dyrektywy tytoniowej, która ma wejść w życie 20 maja 2016 r.

O jak najszybsze zakończenie prac nad ustawą wielokrotnie apelowali do resortu zdrowia przedstawiciele branży tytoniowej i posłowie.

Projekt przewiduje wprowadzenie zakazu sprzedaży papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych do nich (naczyń z płynem zwierającym nikotynę) osobom niepełnoletnim.

Zabronione byłoby "palenie" papierosów elektronicznych (tj. spożycie pary zawierającej nikotynę za pomocą papierosa elektronicznego) w tych samych miejscach, które dotychczas były objęte zakazem palenia wyrobów tytoniowych; chodzi o pomieszczenia zakładów pracy, obiekty sportowe, szkoły, obiekty kultury i wypoczynku, tereny podmiotów leczniczych i opieki społecznej, lokale gastronomiczno-rozrywkowe, środki transportu publicznego, obiekty służące obsłudze podróżnych, przystanki komunikacji publicznej oraz ogólnodostępne miejsca przeznaczone do wypoczynku i zabaw dzieci.

Regulacje ustawy wprowadzają też obowiązek zabezpieczenia papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych w sposób uniemożliwiający ich przypadkowe otwarcie przez dzieci.

Projekt przewiduje ponadto zakaz wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie (np. zapachu lub smaku mentolu, wanilii lub owoców). Wyroby tytoniowe nie mogłyby też zawierać dodatków w ilościach, które zwiększają znacznie lub w wymiernym stopniu ich toksyczne lub uzależniające skutki lub ich właściwości CMR (rakotwórcze, mutagenne i działające szkodliwie na rozrodczość człowieka) na etapie spożycia. Zakazane też będzie stosowanie w nich m.in. witamin, kofeiny, tauryny i dodatków barwiących wydzielane substancje.

Wprowadzone byłyby też nowe ostrzeżenia zdrowotne na opakowaniach wyrobów tytoniowych do palenia, tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów, tytoniu do fajki wodnej, wyrobów tytoniowych bezdymnych i wyrobów ziołowych do palenia. Treść, rozmiar, forma graficzna i sposób umieszczania ostrzeżeń mają być uregulowane rozporządzeniem ministra zdrowia.

Zgodnie z projektem prowadzona miałaby być również kontrola opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych za pomocą specjalnego identyfikatora oraz zabezpieczeń odpornych na ingerencję. Identyfikator ma zawierać m.in. informacje umożliwiające ustalenie daty i miejsca produkcji, zakładu produkcyjnego, planowanej trasy transportu oraz dane wszystkich podmiotów, które nabyły wyrób na jego drodze od miejsca produkcji do pierwszego punktu detalicznego.

Projekt zakłada wprowadzenie wymogu otrzymania zezwolenia na dopuszczenie do obrotu nowatorskiego wyrobu tytoniowego. "Należy mieć na uwadze, że wszystkie wyroby tytoniowe potencjalnie przyczyniają się do śmierci, choroby i niepełnosprawności. W celu przeciwdziałania tym negatywnym zjawiskom państwo powinno móc monitorować zmiany sytuacji w zakresie nowatorskich wyrobów tytoniowych" - czytamy w uzasadnieniu ustawy.

W projekcie zapisano, że ustawa miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2016 r.

W maju wiceminister zdrowia Sławomir Neumann poinformował podczas posiedzenia komisji rolnictwa i rozwoju wsi, że ustawa dot. dyrektywy tytoniowej może zostać przyjęta w kolejnej kadencji parlamentu.

Polska zaskarżyła unijną dyrektywę tytoniową do Trybunału Sprawiedliwości UE w lipcu 2014 roku. W uzasadnieniu skargi argumentowaliśmy, że papierosy mentolowe są obecne na rynku polskim od 1953 r. i powinny być traktowane jako wyroby tradycyjne.

Pierwotny projekt dyrektywy tytoniowej, zaproponowany przez Komisję Europejską, przewidywał także wprowadzenie zakazu sprzedaży cienkich papierosów (slim), co zostało jednak odrzucone przez kraje Unii i PE.

Jak szacuje KE, dzięki zmianom w dyrektywie konsumpcja tytoniu może spaść o 2% w ciągu 5 lat. Liczba palaczy w Unii zmniejszyłaby się o 2,4 mln. Szacuje się, że co roku palenie tytoniu zabija 6 mln osób na świecie, w tym 700 tys. w Europie.

22.07.2015

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.