×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Opinie pacjentów w internecie są inne niż te wyrażane wprost

Lekarze, którzy dostają dużo negatywnych opinii w internetowych serwisach dla pacjentów, otrzymują zupełnie inne recenzje w bezpośrednich badaniach satysfakcji osób, które odbyły u nich wizytę – czytamy na stronie Mayo Clinic.

Fot. pixabay.com

– Nasze badanie pokazało, że istnieje duży rozdźwięk pomiędzy zamieszczanymi online komentarzami dotyczącymi pracy lekarzy, a zbieranymi od pacjentów ocenami satysfakcji – mówi dr Sandhya Pruthi, specjalistka chorób wewnętrznych w Mayo Clinic. – Pacjenci powinni być świadomi tych różnic, kiedy podejmują decyzje dotyczące swojego zdrowia oraz wyboru lekarza, a sami lekarze także muszą nauczyć się lepiej zarządzać zamieszczanymi w internecie treściami związanymi z ich reputacją zawodową.

Jak przypomina autorka pracy, serwisy publikujące opinie na temat lekarzy stały się w ostatnich latach niezwykle popularnym źródłem informacji dla pacjentów.

W początkowym etapie badania naukowcy śledzili internetowe serwisy oceniające lekarzy z Mayo Clinic w Rochester (USA). Spośród wszystkich 2148 lekarzy (reprezentujących w sumie 28 różnych oddziałów) 113 miało negatywne recenzje w internecie. Następnie porównano wyniki uzyskane przez tych 113 lekarzy w formalnych badaniach satysfakcji pacjentów z wynikami innych medyków z Mayo Clinic (bez żadnych negatywnych recenzji). Okazało się, że nie było żadnych istotnych statystycznie różnic pomiędzy obiema grupami: ani w kwestii oceny ogólnej, ani jeśli chodzi o ocenę komunikatywności i interakcji z pacjentami.

Jednak, co ciekawe, grupa lekarzy z negatywnymi opiniami w internecie zdobyła wyraźniej mniej punktów w części ankiet poświęconej czynnikom wykraczającym poza interakcje pacjent-lekarz. Chodziło o takie kwestie jak: kontakt pacjenta z personelem biurowym szpitala, z pielęgniarkami i pracownikami fizycznymi, czas oczekiwania pod gabinetem, dostęp do gabinetu, fakturowanie wizyty i dostępność parkingu. – To bardzo interesujące, choć zebrane dane nie pozwalają ocenić, w jaki konkretnie sposób tego typu doświadczenia pacjentów prowadziły do wystawienia lekarzowi negatywnej oceny w internecie – mówi autorka pracy.

– Opisane badanie uwidacznia, jak wiele różnych czynników, doświadczeń i procesów - nie tylko na linii lekarz-pacjent - potrzeba, aby dać nam poczucie bycia dobrze potraktowanym podczas wizyty lekarskiej – podsumowuje twierdzi dr Bradley Leibovich, urolog z Mayo Clinic.

11.04.2018
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta