Liczba skarg rozpatrzonych w Centrali NFZ, które dotyczyły dostępu do świadczeń lekarza POZ w 2020 roku wyniosła 79, w 2021 roku – 218, zaś w 2022 roku – 163. Niewątpliwie na wzrost liczby skarg miała wpływ sytuacja epidemiczna – zauważył wiceminister zdrowia Waldemar Kraska.
Fot. Adobe Stock
- W interpelacji do ministra zdrowia posłowie poruszyli problem nieprawidłowości przy rejestracji wizyt w poradniach POZ
- W latach 2019-2023 zakres 29 kontroli obejmował badanie obszaru organizacji pracy poradni oraz dostępu do świadczeń. Spośród nich: 5 zakończyło się pozytywną oceną ogólną, 8 oceną pozytywną z nieprawidłowościami, 16 oceną negatywną
- Zgodnie z danymi na dzień 16 maja liczba skarg w 2023 roku wynosiła 80. Z zestawienia wynika, że tendencja skarg jest obecnie malejąca – zaznaczył wiceminister zdrowia
W interpelacji do ministra zdrowia posłowie wskazali, że „w wielu miejscach w Polsce niemożliwa jest rejestracja wizyt lekarskich na kolejne dni, jeżeli placówka nie jest w stanie zapewnić rejestracji w dniu bieżącym”. – Rzecznik Praw Pacjenta informuje, że jest to praktyka niezgodna z ogólnymi warunkami udzielania świadczeń wynikającymi z odpowiedniego rozporządzenia ministra zdrowia – czytamy w interpelacji.
Posłowie spytali resort zdrowia o to, jakie zapisy umów z NFZ w zakresie realizacji podstawowej opieki zdrowotnej obowiązują w przypadku terminów rejestracji i realizacji wizyt lekarskich oraz o wyniki kontroli NFZ dotyczących nieprawidłowości przy rejestracji wizyt u lekarza POZ.
Wiceminister zdrowia Waldemar Kraska poinformował, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, „świadczenia lekarza POZ są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem, przy czym w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta, świadczenie jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy świadczeniodawcy” . Kraska zaznaczył, że „ocena konieczności realizacji wizyty u lekarza POZ w dniu zgłoszenia leży w kompetencjach lekarza, który może dokonać oceny stanu zdrowia pacjenta”.
– W schorzeniach przewlekłych, w przypadkach stanowiących kontynuację leczenia oraz w sytuacjach, gdy wizyta w poradni nie jest podyktowana koniecznością uzyskania pomocy medycznej (np. wynikającą z potrzeby powtórzenia leków), świadczenia udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem. Dodatkowo jednostki POZ są zobowiązane do zapewnienia możliwości uzyskania przez pacjenta świadczeń udzielanych na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności – zaznaczył wiceminister i dodał, że „każdy ubezpieczony pacjent ma prawo zapisać się na wizytę dowolnie wybranego dnia w godzinach pracy rejestracji, a przychodnie/poradnie mają obowiązek zapewnić rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia we wszystkich tych formach”.
Kraska poinformował, że MZ na bieżąco podejmuje kroki, aby przeciwdziałać trudnościom w rejestracji pacjentów, a w sprawie każdej skargi prowadzone jest postępowanie wyjaśniające. Również NFZ monitoruje realizację udzielanych świadczeń i analizuje zgłaszane skargi oraz doniesienia w zakresie trudności z dostępem pacjentów do świadczeń medycznych.
Wiceminister podał, że w latach 2019-2023 przeprowadzono łącznie 307 kontroli realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w placówkach POZ. – Żadna z przeprowadzonych kontroli nie dotyczyła wyłącznie kwestii nieprawidłowości przy rejestracji wizyt u lekarza POZ. Równocześnie jednak zakres 29 z wyżej wymienionych kontroli obejmował badanie między innymi obszaru organizacji pracy poradni oraz dostępu do świadczeń – poinformował wiceminister.
Zdarzeniem inicjującym kontrole w większości przypadków (16 z 29 kontroli) była inicjatywa Departamentu Kontroli. W pozostałych przypadkach kontrole były wszczynane na wniosek dyrektorów Oddziałów Wojewódzkich NFZ (11 przypadków) oraz na wniosek organów zewnętrznych (2 przypadki).
Spośród 29 kontroli: 5 zakończyło się pozytywną oceną ogólną, 8 oceną pozytywną z nieprawidłowościami, 16 oceną negatywną. Kary nałożono w przypadku 7 z wymienionych wyżej 29 kontroli, ich łączna wartość to 58 733,69 zł. W jednym przypadku wnioskowano o wszczęcie procedury rozwiązania umowy w części dotyczącej kontrolowanego miejsca udzielania świadczeń.
Kraska dodał, że w zakresie kontaktowania się ze świadczeniodawcami w celu weryfikacji dostępności telefonicznej lekarza POZ, dodatkowo prowadzone były w skali całego kraju działania w odniesieniu do wszystkich realizatorów POZ, we wszystkich zgłoszonych do NFZ lokalizacjach, i miały na celu weryfikację faktycznej możliwości uzyskania teleporady przez osobę dzwoniącą.
Terenowe Wydziały Kontroli przeprowadziły weryfikację telefoniczną POZ w ramach trzech inicjatyw: I – w okresie od 26 października 2020 r. do 18 listopada 2020 r., II – w okresie od 19 listopada 2020 r. do 11 grudnia 2020 r., III – w okresie od 14 grudnia 2020 r. do 10 marca 2021 r. W ramach III inicjatywy podjęto próbę kontaktu telefonicznego z 1 806 miejscami udzielania świadczeń i wykonano 3 116 połączeń, z czego od 1 stycznia 2021 r. do 10 marca 2021 r. zadzwoniono do 888 miejsc i wykonano 1 444 telefonów.
Kraska poinformował również, że liczba skarg rozpatrzonych w Centrali NFZ, które dotyczyły dostępu do świadczeń lekarza POZ w 2019 roku (od 1 lipca) wynosiła 7, w 2020 roku – 79, w 2021 roku – 218, zaś w 2022 roku – 163. W 2023 roku (zgodnie z danymi na dzień 16 maja) liczba skarg wynosiła 80. – Należy zauważyć, iż niewątpliwie na wzrost liczby skarg miała wpływ sytuacja epidemiczna. Jednakże z zestawienia wynika, że tendencja skarg jest obecnie malejąca – zaznaczył Kraska.