Od piątku 19 stycznia (od godz. 20) do soboty 20 stycznia (do godz. 16) z uwagi na prace serwisowe Centralnego Ośrodka Informatyki nie będzie możliwe logowanie się do e-usług w systemie ochrony zdrowia za pomocą profilu zaufanego – przypomniało Centrum e-Zdrowia.
Fot. Adobe Stock
– Oznacza to, że w tym czasie nie będzie można logować się za pomocą profilu zaufanego do systemów, w tym do systemu e-zdrowie (P1) – aplikacji gabinet.gov.pl oraz Internetowego Konta Pacjenta, rejestrów i innych e-usług e-zdrowia, udostępnianych przez Centrum e-Zdrowia, a także wykorzystać profilu zaufanego do podpisywania dokumentów (np. e-recept, e-skierowań) – poinformowało CeZ.
W tym czasie logowanie będzie nadal możliwe poprzez mojeID w banku, aplikację mObywatel i e-dowód. – Podpisywanie dokumentów (np. e-recept) będzie nadal możliwe za pomocą certyfikatu ZUS (e-ZLA) – dodało CeZ.
Centrum e-Zdrowia wyjaśniło, że pacjenci bez przeszkód będą mogli także korzystać z aplikacji mobilnej mojeIKP, o ile wcześniej ją aktywowali. – Jeśli pacjent ma za sobą pierwsze logowanie, to do logowania wykorzystuje wcześniej nadany kod pin. Jeśli logowanie do aplikacji w trakcie prac serwisowych profilu zaufanego odbywa się po raz pierwszy, to należy potwierdzić swoją tożsamość. Zrobisz to przez aplikację mObywatel lub e-dowód – wytłumaczyło CeZ.
Przypomniało także, że w przypadku braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1) lekarz może wystawić dokument w wersji papierowej.
Jak zalogować się do e-usług w ochronie zdrowia w trakcie przerwy serwisowej profilu zaufanego:
Logowanie poprzez aplikację mObywatel
mObywatel to aplikacja mobilna Ministerstwa Cyfryzacji. Umożliwia bezpieczne potwierdzenie Twojej tożsamości. By zalogować się za jej pomocą do e-usług systemu ochrony zdrowia:
- wejdź na stronę interesującej Cię e-usługi i wybierz logowanie za pomocą mObywatela; wyświetli Ci się kod QR
- zaloguj się do aplikacji mObywatel (możesz ją pobrać ze strony https://info.mobywatel.gov.pl/)
- w dolnym menu aplikacji wybierz pozycję „Kod QR”
- zeskanuj telefonem kod QR wyświetlony na stronie logowania do e-usługi, z której chcesz skorzystać
- postępuj dalej zgodnie z instrukcjami.
Pamiętaj, że aplikację musisz zainstalować i aktywować przed wyłączeniem profilu zaufanego, czyli przed godziną 20:00 w piątek 19 stycznia.
Zobacz instrukcję logowania poprzez aplikację mObywatel.
Logowanie poprzez e-dowód
E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Zawiera umożliwiający logowanie się do e-systemów numer CAN. By zalogować się w ten sposób potrzebujesz:
- e-dowodu
- czytnika NFC oraz komputera z dostępem do internetu lub
- smartfonu z modułem NFC i aplikacją eDO App.
Zobacz instrukcję logowania poprzez e-dowód.
Podpisywanie dokumentów w gabinet.gov.pl bez profilu zaufanego
Nadal możesz podpisywać dokumenty (np. e-receptę, e-skierowanie, e-kartę szczepień) za pomocą certyfikatu ZUS (e-ZLA). Pamiętaj, że w przypadku braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1) lekarz może wystawić dokument w wersji papierowej.