×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

19 i 20 stycznia logowanie przez profil zaufany będzie niedostępne

Aleksandra Kiełczykowska
PAP, CeZ

Od piątku 19 stycznia (od godz. 20) do soboty 20 stycznia (do godz. 16) z uwagi na prace serwisowe Centralnego Ośrodka Informatyki nie będzie możliwe logowanie się do e-usług w systemie ochrony zdrowia za pomocą profilu zaufanego – przypomniało Centrum e-Zdrowia.


Fot. Adobe Stock

– Oznacza to, że w tym czasie nie będzie można logować się za pomocą profilu zaufanego do systemów, w tym do systemu e-zdrowie (P1) – aplikacji gabinet.gov.pl oraz Internetowego Konta Pacjenta, rejestrów i innych e-usług e-zdrowia, udostępnianych przez Centrum e-Zdrowia, a także wykorzystać profilu zaufanego do podpisywania dokumentów (np. e-recept, e-skierowań) – poinformowało CeZ.

W tym czasie logowanie będzie nadal możliwe poprzez mojeID w banku, aplikację mObywatel i e-dowód. – Podpisywanie dokumentów (np. e-recept) będzie nadal możliwe za pomocą certyfikatu ZUS (e-ZLA) – dodało CeZ.

Centrum e-Zdrowia wyjaśniło, że pacjenci bez przeszkód będą mogli także korzystać z aplikacji mobilnej mojeIKP, o ile wcześniej ją aktywowali. – Jeśli pacjent ma za sobą pierwsze logowanie, to do logowania wykorzystuje wcześniej nadany kod pin. Jeśli logowanie do aplikacji w trakcie prac serwisowych profilu zaufanego odbywa się po raz pierwszy, to należy potwierdzić swoją tożsamość. Zrobisz to przez aplikację mObywatel lub e-dowód – wytłumaczyło CeZ.

Przypomniało także, że w przypadku braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1) lekarz może wystawić dokument w wersji papierowej.

Jak zalogować się do e-usług w ochronie zdrowia w trakcie przerwy serwisowej profilu zaufanego:

Logowanie poprzez aplikację mObywatel

mObywatel to aplikacja mobilna Ministerstwa Cyfryzacji. Umożliwia bezpieczne potwierdzenie Twojej tożsamości. By zalogować się za jej pomocą do e-usług systemu ochrony zdrowia:

  • wejdź na stronę interesującej Cię e-usługi i wybierz logowanie za pomocą mObywatela; wyświetli Ci się kod QR
  • zaloguj się do aplikacji mObywatel (możesz ją pobrać ze strony https://info.mobywatel.gov.pl/)
  • w dolnym menu aplikacji wybierz pozycję „Kod QR”
  • zeskanuj telefonem kod QR wyświetlony na stronie logowania do e-usługi, z której chcesz skorzystać
  • postępuj dalej zgodnie z instrukcjami.

Pamiętaj, że aplikację musisz zainstalować i aktywować przed wyłączeniem profilu zaufanego, czyli przed godziną 20:00 w piątek 19 stycznia.

Zobacz instrukcję logowania poprzez aplikację mObywatel.

Logowanie poprzez e-dowód

E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Zawiera umożliwiający logowanie się do e-systemów numer CAN. By zalogować się w ten sposób potrzebujesz:

  • e-dowodu
  • czytnika NFC oraz komputera z dostępem do internetu lub
  • smartfonu z modułem NFC i aplikacją eDO App.

Zobacz instrukcję logowania poprzez e-dowód.

Podpisywanie dokumentów w gabinet.gov.pl bez profilu zaufanego

Nadal możesz podpisywać dokumenty (np. e-receptę, e-skierowanie, e-kartę szczepień) za pomocą certyfikatu ZUS (e-ZLA). Pamiętaj, że w przypadku braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1) lekarz może wystawić dokument w wersji papierowej.

19.01.2024
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta