Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Zanieczyszczone powietrze może osłabiać intelektualny rozwój dzieci

Dzieci o ograniczonych możliwościach intelektualnych znacznie częściej mieszkają w obszarach o gorszej jakości powietrza - wynika z badania tysięcy dzieci w Wielkiej Brytanii. Zdaniem naukowców to zanieczyszczenia mogą zaburzać rozwój.


Fot.pixabay.com

W ufundowanym przez Public Health England badaniu opisanym na łamach pisma „Journal of Intellectual Disability Research” naukowcy ostrzegają o kolejnym zagrożeniu ze strony brudnego powietrza.

Tym razem piszą o prawdopodobnym jego wpływie na intelektualny rozwój najmłodszych. Na zagrożenie wskazała przeprowadzona przez badaczy analiza zgromadzonych w ramach programu UK's Millennium Cohort Study danych na temat 18 tys. dzieci urodzonych w latach 2000-2002.

Pokazała ona wyraźne korelacje. Dzieci z zaburzonym rozwojem intelektualnym w 33 proc. częściej mieszkały na obszarze o wysokim poziomie cząstek pochodzących z silników diesla, 30 proc. częściej na terenach o dużym stężeniu dwutlenku azotu, 30 proc. - na obszarach z wysokim poziomem tlenku węgla i 17 proc. - dwutlenku siarki.

Badacze zwracają uwagę, że zanieczyszczenie zwykle towarzyszy uboższym dzielnicom, jednak twierdzą, że to właśnie ekspozycja na znajdujące się w powietrzu zanieczyszczenia może być jednym z czynników ograniczających rozwój intelektualny i zwiększać ryzyko upośledzenia.

"Wiemy, że w Wielkiej Brytanii osoby z upośledzeniem intelektualnym mają gorsze zdrowie i umierają wcześniej, niż powinni. To badanie dostarcza kolejnego elementu układanki i pomaga zrozumieć, dlaczego tak się dzieje i co trzeba z tym zrobić" - podkreśla kierujący badaniem dr Eric Emerson z University of Sydney.

Więcej informacji: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-11/w-sul112018.php

Data utworzenia: 23.11.2018
Zanieczyszczone powietrze może osłabiać intelektualny rozwój dzieci Oceń:
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?