×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Dobre relacje między uczniem a nauczycielem mogą być korzystne dla zdrowia w dorosłym życiu

Paweł Wernicki

Nastolatki, które mają dobre, wspierające relacje z nauczycielami, cieszą się lepszym zdrowiem jako dorośli - informuje pismo “School Psychology”.


Fot. pixabay.com

Co zaskakujące, chociaż przyjaźnie są ważne dla nastolatków - badanie nie wykazało tego samego związku między dobrymi relacjami z rówieśnikami a zdrowiem uczniów w wieku dorosłym.

"Badania te sugerują, że poprawa relacji uczniów z nauczycielami może mieć ważne, pozytywne i długotrwałe skutki wykraczające poza sukces akademicki" - powiedział autor publikacji oraz badania dr Jinho Kim z Wydziału Polityki Zdrowotnej i Zarządzania na Uniwersytecie Koreańskim. - „W dłuższej perspektywie może to również mieć poważne konsekwencje zdrowotne”.

Poprzednie badania sugerowały, że relacje społeczne nastolatków mogą być powiązane z wynikami zdrowotnymi w wieku dorosłym - być może dlatego, że złe relacje mogą prowadzić do chronicznego stresu, który z kolei może zwiększać ryzyko problemów zdrowotnych w ciągu życia. Nie jest jednak jasne, czy korelacja między związkami nastolatków a zdrowiem w późniejszym życiu ma charakter przyczynowy - może być tak, że inne czynniki, takie jak pochodzenie rodzinne, mogą przyczyniać się zarówno do problemów w związkach w okresie dojrzewania, jak i do złego stanu zdrowia w wieku dorosłym. Ponadto większość badań koncentrowała się na relacjach nastolatków z rówieśnikami, a nie na ich relacjach z nauczycielami.

Dr Kim przeanalizował dane dotyczące prawie 20 tys. uczestników reprezentatywnego w skali USA badania Add Health, w którym obserwowano przez 13 lat, od siódmej klasy do wczesnej dorosłości, między innymi ponad 3400 par rodzeństwa. Jako nastolatkowie uczestnicy odpowiadali na pytania takie jak: jak często miałeś problemy z porozumiewaniem się z innymi uczniami? Jak bardzo zgadzasz się, że przyjaciele troszczą się o Ciebie? Jak często miałeś problemy w kontaktach z nauczycielami? Jak bardzo zgadzasz się, że nauczyciele troszczą się o Ciebie? Jako dorośli uczestnicy byli pytani o ich zdrowie fizyczne i psychiczne. Badacze przeprowadzili również pomiary parametrów zdrowia fizycznego, takich jak ciśnienie krwi i wskaźnik masy ciała.

Kim odkrył, że zgodnie z oczekiwaniami uczestnicy, którzy zgłosili lepsze relacje zarówno z rówieśnikami, jak i nauczycielami w gimnazjum i liceum, byli w wieku 20 lat zdrowsi fizycznie i psychicznie. Jednak kiedy uwzględnił pochodzenie rodzinne, oceniając pary rodzeństwa, tylko związek między dobrymi relacjami między nauczycielami a zdrowiem dorosłych pozostawał istotny.

Może to wynikać z faktu, że wcześniej zgłaszane powiązania między relacjami z rówieśnikami a zdrowiem fizycznym mogą w rzeczywistości odzwierciedlać inne, podstawowe czynniki związane z pochodzeniem rodzinnym uczniów.

Według Kima wyniki sugerują, że relacje z nauczycielami są nawet ważniejsze, niż wcześniej sądzono, a szkoły powinny inwestować w szkolenie nauczycieli w zakresie budowania ciepłych i wspierających relacji ze swoimi uczniami.

Jak zaznaczył „To nie jest coś, w czym większość nauczycieli przechodzi dobre szkolenie, ale powinno tak być”.

03.11.2020

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.