Interaktywne zajęcia muzyczne mogą korzystnie wpłynąć na rozwój mózgu dzieci zanim jeszcze zaczną one mówić i chodzić - twierdzą naukowcy, których wnioski przytoczone zostały w piśmie "Developmental Science".
Dwunastomiesięczne dzieci, które uczestniczyły w takich zajęciach wraz z rodzicami, częściej się uśmiechały, sprawniej komunikowały z otoczeniem oraz były bardziej wyczulone na bodźce muzyczne.
Naukowcy z Uniwersytetu McMaster prowadzili badania wśród dzieci i rodziców. Przez sześć miesięcy raz w tygodniu uczęszczali oni na jedne z dwóch rodzajów zajęć muzycznych. Pierwsze polegały na interaktywnym tworzeniu muzyki oraz uczeniu się krótkich kołysanek i rymowanek, a także wspólnym graniu na instrumentach perkusyjnych. Podczas drugich zajęć maluchy bawiły się z rodzicami przy różnych stanowiskach z zabawkami przy jednoczesnym słuchaniu utworów z popularnej serii "Baby Einstein".
Gdy naukowcy porównali później reakcje mózgów dzieci z obu grup zauważyli, że maluchy z aktywnej grupy szybciej i częściej reagowały na dźwięki muzyczne w porównaniu z grupą, której kontakt z muzyką był bierny.
- Dzieci, które brały udział w interaktywnych zajęciach wcześniej wykazywały wrażliwość na cechy dźwięku - mówi autorka badań Laurel Trainor. - Preferowały na przykład wersję utworu fortepianowego, który utrzymywał się w tonacji, nad wersję, która zawierała dźwięki poza tonacją. Nie zaobserwowaliśmy tego u dzieci, które podczas zajęć były bierne.
Większą niespodzianką okazały się jednak różnice niezwiązane z muzyką. Dzieci z aktywnej grupy stały się bardziej komunikatywne (m.in. machały na pożegnanie czy wskazywały przedmioty znajdujące się poza zasięgiem). Ponadto częściej się uśmiechały, łatwiej było je uspokoić i były mniej rozdrażnione, gdy znajdowały się w nowej dla siebie sytuacji lub gdy coś szło nie po ich myśli.
Jak komentuje Trainor, większość wcześniejszych badań związanych z ekspozycją na muzykę koncentrowała się na starszych dzieciach. Przedstawione wyniki sugerują, że mózg małego dziecka może być pod tym względem szczególnie plastyczny.