Wysokość nakładów na ochronę zdrowia w relacji do PKB nie jest zagrożona i w 2024 r. osiągnie poziom 6 proc. – twierdzi resort zdrowia. To reakcja na publikacje dotyczące Wieloletniego Planu Finansowego Państwa, z którego wynika, że wzrostu nakładów w relacji do PKB w najbliższych latach nie będzie.
Obrady rządu. Z lewej minister zdrowia Łukasz Szumowski. Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta
W środę wieczorem Ministerstwo Zdrowia przekazało mediom informację, że podczas posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów, który opiniował Wieloletni Plan Finansowy Państwa, minister zdrowia Łukasz Szumowski zwrócił się do ministra finansów o potwierdzenie, że wzrost wydatków na ochronę zdrowia będzie realizowany zgodnie z założeniami przyjętymi w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej, gwarantującej zwiększanie nakładów na ochronę zdrowia do 2024 r. do poziomu 6 proc. PKB. – Po uzyskaniu tej informacji Komitet podjął decyzję o rekomendowaniu uchwały Radzie Ministrów, która zobowiązana jest do jej przyjęcia przed 30 kwietnia – stwierdziła rzeczniczka prasowa ministra zdrowia Sylwia Wądrzyk.
Resort twierdzi, że publikacje odnoszące się do WPFP w kontekście nakładów na ochronę zdrowia opierają się – błędnie – na danych scenariusza długookresowego wydatków publicznych ujętych w tabeli „Długookresowa strategia finansów publicznych”. Scenariusz ten „został przygotowany w ramach prac grupy roboczej i został opracowany przez Komisję Europejską w raporcie o przewidywanych do 2070 r. skutkach starzenia się ludności (Ageing Report 2018) przed wejściem w życie ustawy 6 proc.”.
Czyli – po raz kolejny – od 2016 roku dane dotyczące nakładów na ochronę zdrowia są „nieaktualne”, „będą aktualizowane” (dokładnie takich wyjaśnień udzielało Ministerstwo Zdrowia w latach 2016-2018). I tym razem wyjaśnienia resortu można byłoby przyjąć za dobrą monetę, gdyby nie dwa fakty.
Po pierwsze: w całym Wieloletnim Planie Finansowym Państwa próżno szukać innych niż przytoczone m.in. przez MP.PL szacunków dotyczących nakładów na zdrowie. Jeśli dane w prognozie wieloletniej są autorstwa grupy roboczej Komisji Europejskiej i nie odpowiadają stanowi faktycznemu, gdzie szukać danych Ministerstwa Finansów (Ministerstwa Zdrowia) na temat wzrostu nakładów? Dokument mówi o latach 2019-2022, więc, jeśli ustawa 6 proc. PKB ma być realizowana, powinien odnosić się do jej skutków dla finansów publicznych. Jeśli takiego odniesienia nie ma, jedynym wnioskiem, jaki się nasuwa, jest stwierdzenie, że ustawa nie będzie wymagać dodatkowego wysiłku finansowego budżetu państwa, czyli wzrost ma być sfinansowany w sposób organiczny, dzięki rosnącej składce (i wpisaniu do ustawy reguły N-2).
Po drugie: fakt, że w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa nie ma żadnych – poza kwestionowanymi przez resort zdrowia danymi wieloletniej strategii – odniesień do ustawy 6 proc. PKB, potwierdził właśnie minister zdrowia. Gdyby się one w tym dokumencie znajdowały, minister zdrowia nie musiałby zadawać ministrowi finansów tak fundamentalnych pytań i uzyskiwać odrębnych zapewnień.
Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że „od kilku lat odnotowywany jest stały nominalny wzrost nakładów na ochronę zdrowia zarówno po stronie budżetu państwa, jak i Narodowego Funduszu Zdrowia”, a w 2019 r. zabezpieczono środki o 7,5 mld wyższe niż w roku 2018 i o prawie 13 mld zł więcej niż w roku 2017. Nie zmienia to faktu, że realny wskaźnik nakładów na ochronę zdrowia względem PKB za ubiegły rok (realny, czyli nakłady za 2018 rok względem PKB z 2018 roku), wyniósł 4,35 proc.