×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Teleporada to nie panaceum

FPZ

1 listopada weszły w życie przepisy rozporządzenia, według którego pacjenci będą mogli skonsultować się z lekarzem rodzinnym przez telefon. Nie muszą więc wychodzić z domu, żeby uzyskać poradę, co w wielu mediach jest przedstawiane wręcz jako rewolucja i świetny sposób na skracanie kolejek. Ma być lepiej i wygodniej. Czy rzeczywiście tak będzie?


Fot. StockSnap/ Pixabay

- Możliwość telefonicznej porady jest na pewno narzędziem wspomagającym pracę w POZ, ale nie można liczyć na to, że w ten sposób da się rozwiązać wszystkie problemy pacjentów - zauważa lekarz rodzinny i wiceprezes Porozumienia Zielonogórskiego Wojciech Pacholicki. - Nie wyobrażam sobie, że lekarz na podstawie samej rozmowy telefonicznej stwierdza np. czy ból brzucha to drobiazg, czy coś poważnego. Pomijając banalne infekcje, moim zdaniem taka zdalna wizyta sprawdzi się tylko wobec pacjentów, których lekarz dobrze zna, których leczy od dłuższego czasu z powodu przewlekłego schorzenia, a porada będzie dotyczyła np. ustalenia dawki stosowanego leku. W takich sytuacjach istotnie można ograniczyć liczbę zbędnych wizyt w przychodni. Natomiast nie jest to sposób na rozwiązywanie nowych problemów pacjenta i odpowiedzialnej oceny jego stanu zdrowia.

Wiceprezes Porozumienia Zielonogórskiego zwraca uwagę jeszcze na jedną kwestię: organizacyjną. Nie mówi się o tym, że lekarz po prostu nie zawsze będzie w stanie odebrać telefon. Nie zrobi tego w sytuacji, gdy będzie badał pacjenta „na żywo”. Trudno sobie wyobrazić wizytę, podczas której lekarz nieustannie rozmawia przez telefon.

- Teleporady powinny być wplecione w schemat pracy przychodni - uważa Pacholicki. - Najlepiej byłoby wyznaczyć godziny, w jakich się ich udziela. W przeciwnym razie telefonujący będą się tylko irytować, jeśli się nie dodzwonią, albo w przychodni powstanie chaos.

05.11.2019
Zobacz także
  • 1 listopada ruszają telemedyczne wizyty w POZ
  • Telemedycyna? Najpierw informatyzacja
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta