×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Polacy chcą telemedycyny w dobie epidemii

Kurier MP

Niemal sześciu na dziesięciu Polaków odczuwa utrudnienia w bezpośrednich kontaktach z lekarzem. Co piąty ich nie doświadczył. 80 proc. chce mieć możliwość korzystania z rozwiązań telemedycznych – przynajmniej w najbliższym czasie – wynika z badania przeprowadzonego przez Biostat.



Fot. Franciszek Mazur/Agencja Gazeta

Na utrudniony dostęp do lekarzy z powodu stanu zagrożenia epidemicznego skarżą się częściej kobiety niż mężczyźni (trzeba pamiętać, że kobiety częściej niż mężczyźni korzystają z opieki lekarskiej). W sytuacji utrudnionego kontaktu bezpośredniego z lekarzem w sumie aż 80 proc. respondentów chce mieć możliwość skorzystania ze zdalnej pomocy lekarskiej. Zaledwie 7 proc. nie widzi potrzeby korzystania ze zdalnych porad medycznych.

Dwa główne powody, dla których Polacy chcą w tej chwili usług telemedycznych, to bezpieczeństwo (obawa przed możliwością zakażenia się koronawirusem) oraz ograniczenia, jakim w tej chwili podlegają placówki medyczne – obydwa wskazało blisko 60 proc. ankietowanych. Do zdalnych porad zachęca ponadto oszczędność czasu (40 proc.) Są też powody bardzo praktyczne: respondenci chcą mieć dostęp zdalny do lekarzy z powodu konieczności przedłużenia recept, co obecnie jest możliwe w formie e-recept (36 proc. wskazań) i e-zwolnień (19 proc.) oraz możliwości przekazywani wyników badań i dokumentacji (20 proc.).

Uczestników badania zapytano również, czy w ciągu siedmiu dni poprzedzających badanie (było wykonane 18 marca, więc siedem dni obejmuje pierwszy tydzień „społecznej kwarantanny”, jaką zarządził rząd, ogłaszając zamknięcie szkół, uczelni, instytucji kultury, a później również restauracji, kawiarni, galerii handlowych) korzystali z porad lekarzy. Co trzeci badany zadeklarował korzystanie z nich – w różnych formach. Blisko połowa z tych, którzy udzielili odpowiedzi twierdzącej, odwiedziła lekarza POZ, jedna czwarta skorzystała ze zdalnej pomocy lekarskiej, tyle samo odwiedziło poradnię specjalistyczną. Niemal co piąty zadeklarował wizytę w gabinecie prywatnym. 5 proc. było na izbie przyjęć lub na SOR, niemal tyle samo skorzystało z nocnej pomocy lekarskiej.

Jakie były powody korzystania z teleporad? Blisko połowa wskazała ograniczenie dostępu dla pacjentów przez placówkę medyczną, do której zamierzał się udać (drzwi poradni zamknęli m.in. lekarze POZ, wiele poradni specjalistycznych przestało udzielać świadczeń). Niemal co trzeci z grupy korzystającej z pomocy zdalnej odbył e-wizytę, bo stosuje się do zaleceń i nie wychodzi z domu. Dziesięć procent ankietowanych wskazało jako powód zachętę ze strony lekarza lub przychodni, kolejne dziesięć procent – fakt, że był to jedyny sposób, aby skontaktować się ze specjalistą. Warto zauważyć, że tylko 1 proc. badanych stwierdził, że już od jakiegoś czasu korzysta z rozwiązań telemedycyny.

Wyniki sondażu pokazują również, że Polacy – mimo stanu zagrożenia epidemicznego, a może właśnie z jego powodu, nie zamierzają rezygnować z kontaktu z lekarzami. Blisko 60 proc. respondentów chce mieć w najbliższym czasie możliwość skorzystania z pomocy lekarza. Tylko co piąty twierdzi, że nie widzi takiej potrzeby.

– Obecna sytuacja pokazała nam jak istotne jest posiadanie alternatywy do tradycyjnych wizyt lekarskich. W tym momencie pacjenci kierują się główne strachem przed koronawirusem, ale zapewne po przetestowaniu e- rozwiązań, w późniejszym czasie chętniej będą z nich korzystać i wręcz oczekiwać w niektórych przypadkach – komentuje dr Monika Kurpanik z Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat.

Badanie „Ochrona zdrowia i telemedycyna w czasie koronawirusa” przeprowadziło Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat i halodoctor.pl . Sondaż metodą CAWI zrealizowano 18 marca 2020 roku na próbie n=1000 mieszkańców Polski.

20.03.2020

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.