Niemal trzy piąte Polaków poszukuje w Internecie sposobu leczenia chorób. 55,8% szuka informacji o symptomach chorobowych, a 54,5% – o lekach. Ponad połowa uczestników sondażu, jaki w połowie stycznia 2022 roku przeprowadziło Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat®, śledzi informacje skupiające się wokół zdrowego stylu życia.
Fot. Adobe Stock
Co dziesiąty respondent nie szuka w Internecie informacji związanych ze zdrowiem. Średnia wieku poszukujących ogólnych informacji o zdrowym stylu życia w Internecie wynosi 45,5 lat.
Kobiety częściej niż mężczyźni poszukują w Internecie informacji o sposobach leczenia (62,9% kobiet, 50,5% mężczyzn), o symptomach chorób (61,0% kobiet, 50% mężczyzn), o lekach (58,2% kobiet, 50,3% mężczyzn), a także o zdrowym stylu życia (55,3 kobiet, 46,7% mężczyzn) oraz dotyczących pomocy lekarskiej (44,8% kobiet, 36,0% mężczyzn).
Im wyższe wykształcenie, tym częściej respondenci poszukują informacji w Internecie. Osoby z wyższym wykształceniem szukają w Internecie częściej niż z zawodowym i podstawowym informacji o sposobach leczenia (różnica 10,4 punktów procentowych), o symptomach choroby (różnica 16,4 pp.), o zdrowym stylu życia (różnica 16,7 pp.), o pomocy lekarskiej (różnica 17,6 pp.).
Uczestnicy sondażu Biostat, którzy poszukują w Internecie informacji o zdrowiu, najczęściej przyznawali, że najtrudniejsze jest dla nich znalezienie informacji o sposobach leczenia konkretnych chorób (34,0%), nieco mniej osób ma z kolei problem z odnalezieniem informacji o pomocy lekarskiej, np. godzinach funkcjonowania przychodni czy gabinetów lekarskich. Żadnych problemów ze znalezieniem potrzebnych informacji związanych ze zdrowiem nie ma zaledwie 2,7% ankietowanych.
– Jesteśmy społeczeństwem informacyjnym, w którym informacja jest niezwykle cennym dobrem. Jesteśmy też przebodźcowani, stale korzystamy z urządzeń o niebieskich ekranach, by wiedzieć coraz więcej, a nawet wyszukiwać diagnozy naszych dolegliwości – tłumaczy Barbara Wesołowska-Budka, psycholog, psychoterapeuta, seksuolog z Poradni Zdrowia Psychicznego EDUCATIO. – Telemedycyna na przestrzeni ostatnich dwóch lat wykiełkowała dość szybko. Poniekąd nam pacjentom zostały narzucone sposoby dbania o swoje zdrowie, ale przyjęliśmy je w dużej mierze pozytywnie. Sondaż nadal wskazuje, że jednak czynnik ludzki jest dość ważny – chociażby w diagnostyce – i najlepiej, byśmy doświadczali go poprzez bezpośrednią relację, a nie rozmowę telefoniczną. Jako społeczeństwo zyskaliśmy nową świadomość i radzimy sobie z nią dość sprawnie. Dostrzegamy pozytywne cechy e-wizyt, ale potrafimy podejść do nich również krytycznie, dlatego telemedycyna jeszcze długo nie będzie wiodącym sposobem na konsultacje z lekarzem – chyba że w przypadku wystawiania i przedłużania recept oraz potrzebnych skierowań. Pandemia COVID-19 pokazała nam nowe możliwości funkcjonowania, co jest korzystne. Nauczyliśmy się wypracowywać nowe sposoby działania i korzystać z nich z powodzeniem. Jako społeczeństwo zdajemy ten egzamin pozytywnie. Czas pokaże, czy ta tendencja się utrzyma.
Sondaż „Zdrowie Polaków – telemedycyna w 2021” został przeprowadzony od 10 do 17 stycznia 2022 roku przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat metodą CAWI na grupie 2000 pełnoletnich Polaków, reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek i województwo. Współpraca medialna: Medonet.pl.