Newsy o pandemii pod lupą naukowców z UAM

Anna Jowsa

Naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza chcą sprawdzić, jaki wpływ na zachowania społeczne w czasie pandemii mają przekazy medialne. W badaniu może wziąć udział każdy, wypełniając anonimową ankietę.


Fot. pixabay.com

"Od początków XX wieku media odgrywają szczególną rolę w komunikowaniu społecznym, jednakże w okresach społecznych zagrożeń i niepokojów ich znaczenie jest szczególne. Są bowiem nie tylko źródłem informacji o rzeczywistych i potencjalnych zagrożeniach, ale także kształtują 'pseudośrodowisko', irracjonalne i często egoistyczne wyobrażenia społeczne, które mają wpływ na indywidualne zachowania i decyzje" - podkreślili poznańscy naukowcy.

Wskazali również, że w 2020 roku podstawowym źródłem globalnego zagrożenia była pandemia spowodowana koronawirusem, a zagadnienia dotyczące nowych wariantów wirusa zdominowały ramówki zarówno mediów głównego nurtu, jak i tych o zasięgu lokalnym.

"Pomimo prowadzenia przez polski rząd oficjalnej polityki informacyjnej, w szczycie zachorowalności to właśnie media stanowiły dla obywateli główne -lub często jedyne- źródło informacji o liczbie zarażonych, zgonów oraz rozmaitych procedurach bezpieczeństwa wprowadzanych na terenie kraju" - zaznaczyli.

Badanie "Przekazy medialne w czasie pandemii COVID-19" dotyczy okresu pandemii w miesiącach marzec-maj 2020 roku i jest realizowane w ramach dofinansowania projektów w zakresie badań nad COVID-19. Zespołem poznańskich naukowców z Zakładu Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM kieruje prof. Dorota Piontek.

"Głównym założeniem prowadzonego badania jest analiza przekazów medialnych w ogólnodostępnych polskich telewizyjnych programach informacyjnych oraz internetowych portalach informacyjnych w warunkach pandemii COVID-19 oraz weryfikacja ich wpływu na nastroje i zachowania społeczne" - tłumaczyli naukowcy.

Badania mają pozwolić na uzyskanie informacje o rodzajach emocji, jakie rodziły się pod wpływem przekazów medialnych emitowanych w czasie pandemii COVID-19 oraz sprawdzić, czy, a jeśli tak, to w jaki sposób te emocje wpłynęły na decyzje i zachowania odbiorców.

Naukowcy zakładają, że wyniki badań mogą stać się cennym źródłem informacji w zakresie relacji medialnych w sytuacjach kryzysowych. Mogą też służyć jako swoista rekomendacja, jak komunikować zagrożenie, aby nie powodować drastycznych i skrajnych zmian nastrojów i zachowań społeczeństwa, co może być szczególnie istotne, biorąc pod uwagę prognozy dotyczące pandemii.

W badaniu może wziąć udział każdy, wypełniając anonimową ankietę zamieszczoną na stronie: https://mediacovid.amu.edu.pl/.

Zwieńczeniem drugiego etapu badania będzie upowszechnienie jego wyników - wydanie publikacji prezentującej wnioski i efekty zrealizowanego projektu. Wyniki badań ukażą się w języku angielskim, w otwartym dostępie w wersji drukowanej oraz elektronicznej.

25.01.2021
Zobacz także
  • Sytuacja epidemiczna w Europie Zachodniej
  • Laboratorium zidentyfikowało brytyjską odmianę koronawirusa w Małopolsce
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta