×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Nowa grypa A(H1N1). Propozycja zaleceń dla organizatorów i uczestników zgromadzeń

Ten materiał stanowi propozycję Krajowego Konsultanta ds. Epidemiologii. Nie jest on dokumentem obowiązującym prawnie.

Dla szerzenia się grypy, której podstawowa droga przenoszenia zakażeń jest droga powietrzna, zgromadzenia, w których ludzie przebywają blisko siebie, stwarzają szczególne ryzyko zakażeń. Dotyczy to nie tylko zgromadzeń masowych o wielkich, często wielotysięcznych liczbach uczestników, ale również zgromadzeń o mniejszym zakresie kilkudziesięciu lub nawet kilku osób.

O zagrożeniu zakażeniami wirusem grypy podczas zgromadzeń decyduje w pierwszym rzędzie obecność w tych zgromadzeniach osób chorych z objawami grypowymi, następnie fizyczna bliskość osób uczestniczących w zgromadzeniu oraz ich zachowanie.

Zgromadzenia można sklasyfikować na wiele sposobów, zależnie od przyjętych kryteriów podziału. Podana niżej klasyfikacja ma za zadanie uwzględnienie możliwości wpływu czynników administracyjnych na przebieg zgromadzeń i na bezpieczeństwo zdrowotne ich uczestników.

I. Zgromadzenia planowane w miejscach publicznych, na których organizacje wymagane jest zezwolenie władz administracyjnych lub powiadomienie tych władz:

  • Imprezy sportowe
  • Otwarte imprezy artystyczne np. festiwale muzyczne
  • Zabawy na otwartym powietrzu
  • Legalne manifestacje społeczne i polityczne
  • Procesje religijne i pielgrzymki

    II. Zgromadzenia rutynowe lub organizowane w ramach działalności statutowej organizacji społecznych, lub politycznych odbywające się w pomieszczeniach zamkniętych tych instytucji:

  • Przebywanie w poczekalniach ambulatoriów i szpitali
  • Zebrania i konferencje, różnych typów
  • Imprezy sportowe
  • Korzystanie z gabinetów fryzjerskich i kosmetycznych
  • Zjazdy naukowe
  • Bale i zabawy w zamkniętych pomieszczeniach
  • Widowiska i imprezy kulturalne (np., kino, teatr, koncert)
  • Gastronomia
  • Podróże w środkach masowej komunikacji i przebywanie w pomieszczeniach dworcowych
  • Przebywanie we wspólnych pomieszczeniach hotelowych

    III. Zgromadzenia długotrwałe lub regularnie powtarzające się, a wynikające w sposób konieczny z podstawowej działalności instytucji:

  • Przebywanie w szpitalach i domach opieki
  • Nauka w szkołach i na uczelniach
  • Przebywanie w żłobkach i przedszkolach
  • Przebywanie w zakładach karnych
  • Praca umysłowa lub fizyczna wykonywana wspólnie, lub we wspólnych pomieszczeniach
  • Obrzędy religijne w miejscach kultu

    IV. Zgromadzenia związane z detaliczna działalnością handlowa (sklepy, supermarkety, galerie)

    V. Zgromadzenia spontaniczne lub organizowane nielegalnie np. spotkania i imprezy w mieszkaniach prywatnych, manifestacje i protesty, strajki okupacyjne, zgromadzenia gapiów etc.

    Ad I. zgromadzenia ludzi są naturalnym elementem życia społecznego i zapobieganie szerzeniu się epidemii przez zakaz zgromadzeń mogłoby być wykonalne tylko w stosunku do małej ich części. Nie ma zatem możliwości wyeliminowania wielu rodzajów zgromadzeń z normalnego życia społecznego. Możliwa jest natomiast rezygnacja z niektórych zgromadzeń organizowanych w określonym celu, którego waga społeczna nie równoważy ryzyka związanego z zachorowaniami na grypę.

    O wiele większe możliwości zapobiegania zakażeniom związanym z uczestnictwem w zgromadzeniach niż przez nakazy i zakazy władz administracyjnych mają indywidualni obywatele decydujący indywidualnie o swym uczestnictwie. Dotyczy to w pierwszym rzędzie osób z objawami grypy, szczególnie z kaszlemnieżytem nosa, ale również osób zdrowych, którzy powinni mieć świadomość, że uczestnictwo w zgromadzeniu naraża ich na zachorowanie, które prócz zagrożenia dla zdrowia może zaburzyć funkcjonowanie społeczne danej osoby i jej bliskich oraz narazić ich na straty materialne.

    W stosunku do zgromadzeń wymagających zezwoleń władz administracyjnych, opcja zakazu lub przesunięcia ich terminu powinna być w czasie trwania pandemii zawsze rozważana i w uzasadnionych przypadkach, wprowadzana w życie. Przed wydaniem zezwolenia na zgromadzenie, należy od jego organizatorów wymagać wypełnienia krótkiego kwestionariusza, na podstawie, którego Państwowa Inspekcja Sanitarna będzie w stanie ocenić, jakie ryzyko szerzenia się zakażeń niesie ze sobą dane zgromadzenie w określonej sytuacji epidemiologicznej (Aneks 1).

    Jako warunek konieczny wydania zezwolenia na zgromadzenie w okresie pandemii Państwowa Inspekcja Sanitarna powinna wymagać od organizatorów zgromadzenia ścisłego przestrzegania określonych przez Inspekcje wymogów sanitarnych i porządkowych oraz rozpowszechnienia wśród uczestników zaleceń co do higienicznych zasad zachowania uczestników w czasie zgromadzenia ze szczególnym podkreśleniem zalecenia, aby osoby z objawami grypopodobnymi powstrzymały sie od uczestnictwa w zgromadzeniu (Aneks 2).

    Ad II. Zgromadzenia wymienione w tym punkcie w większości nie poddają się kontroli administracyjnej i rezygnacja z ich organizowania zależy najczęściej od decyzji samych organizatorów. Dlatego dla profilaktyki zakażeń kluczowe jest dotarcie z informacja o zagrożeniu szerzeniem się zakażeń w czasie zgromadzeń już w okresie prepandemicznym oraz szeroka propaganda higienicznych zasad zachowania, które zmniejszają prawdopodobieństwo zakażenia wirusami grypy. Bardzo pożądane byłoby stworzenie w kraju atmosfery, w której przebywanie osób z objawami grypowymi w zgromadzeniu bez maski założonej na usta i nos, byłoby przyjmowane przez uczestników zgromadzenia jako wysoce niestosowne.

    Ad III. Każda instytucja i organizacja, której działalność polega na ciągłym lub systematycznie powtarzanym gromadzeniu ludzi, powinna mieć opracowany kodeks postępowania w czasie pandemii. Kodeks taki powinien zawierać uniwersalnie obowiązujące higieniczne zasady postępowania (Aneks 2) oraz w uzasadnionych przypadkach dodatkowe zalecenia wynikające ze specyfiki instytucji.

    Opracowanie takich zasad wymaga znajomości zarówno warunków lokalowych instytucji, jak i specyfiki jej funkcjonowania. Wymaga zatem współpracy higienisty oraz osoby znającej zasady funkcjonowania instytucji, która potrafiłaby określić kierunki i zakres zmian i zaleceń, które można wprowadzić bez głębokiego zaburzenia pracy instytucji. W przypadku zgromadzeń religijnych konieczne jest również sprawdzenie założeń doktrynalnych, które z nich są wymagane przez wiarę, a które tylko przez obyczaj i można je na okres pandemii zmienić, ograniczyć lub przesunąć w czasie.

    W przypadku kościoła katolickiego proponowałbym rozważenie już obecnie i w okresie pandemii następujących zaleceń:

  • Zajęcie wyraźnego stanowiska przez hierarchie kościelną, że osoby z objawami grypopodobnymi powinny pozostać w domu i wysłuchać msze świętą przez radio. Podobna możliwość powinna być zapewniona innym wyznaniom chrześcijańskim, a jeśli doktryna na to pozwala również niechrześcijańskim.
  • Przyjmowania komunii świętej na rękę, a nie do ust
  • Rezygnacja z podawania rak w czasie mszy świętej
  • Rezygnacja z całowania przedmiotów kultu religijnego
  • Rezygnacja z zanurzania palców we wspólnych naczyniach ze święconą wodą
  • Wprowadzenie w niektórych parafiach większej liczby mszy świętych w niedziele w celu zmniejszenia liczby uczestników każdej z mszy
  • Ścisłego przestrzegania zasady, aby w czasie spowiedzi osoba spowiadająca się miała twarz odwrócona od twarzy spowiednika.

    Ad IV. Miejsca handlu, sklepy i bazary stwarzają duże zagrożenie szerzeniem się grypy. Szczególnie narażeni są w tych miejscach sprzedawcy, którzy przebywają tam długo i staja twarzą w twarz z wieloma klientami. Do sprzedawców sklepów stosuje się w szczególny sposób ogólnie ważne zalecenie wykonania szczepień profilaktycznych przeciw grypie. W dobrze rozumianym interesie pracownika i firmy koszty szczepień przeciw grypie powinien wziąć na siebie właściciel sklepu. W okresie epidemicznego szerzenia się grypy sprzedawcy i kasjerzy supermarketów powinni być zaopatrzeni w maski zakrywające nos i usta.

    Ad V. Ten typ zgromadzeń rzadko podlega kontroli, a już na pewno nie ze strony służb sanitarnych i epidemiologicznych.

    Prof. dr hab. Andrzej Zieliński
    Krajowy Konsultant ds. Epidemiologii

    Aneks 1. Przykład formularza charakteryzującego przygotowania do zabezpieczenia imprezy masowej

  • Nazwa imprezy
  • Krótki opis imprezy – działania uczestników
  • Miejsce zgromadzenia – opis urządzeń, w których zgromadzenie ma się odbyć
  • Umiejscowienie zgromadzenia - plan miejscowości lub dzielnicy z zaznaczonym miejscem imprezy oraz w razie potrzeby: drogami dojazdu, środkami komunikacji i miejscami do parkowania)
  • Przewidywana liczba uczestników
  • Czas rozpoczęcia i zakończenia imprezy
  • Nazwa i adres instytucji organizującej
  • Imię nazwisko i dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej za organizacje
  • Zabezpieczenie medyczne imprezy (jeżeli potrzebne)
  • Zabezpieczenie higieniczne imprezy
    1. Liczba i umiejscowienie ubikacji i umywalni
    2. Składowanie i wywóz odpadów
    3. Organizacja żywienia uczestników
  • Zabezpieczenie porządkowe imprezy
    1. Opis służb porządkowych
    2. Sposób współdziałania ze służbami miejskimi i policja

    Aneks 2. Uniwersalne zasady higieniczne mające na celu zmniejszenie prawdopodobieństwa zakażenia się nową grypą A(H1N1) w okresie pandemii

    Objawy nowej grypy A(H1N1) są podobne jak grypy sezonowej:

  • gorączka
  • kaszel
  • ból gardła
  • katar z płynna wydzielina lub zatkanym nosem
  • bóle mięśniowe i stawowe
  • ból głowy
  • dreszcze

    W około 25-30% przypadków nowej grypy mogą występować wymioty i biegunka. Podobnie jak w grypie sezonowej większość przypadków ma stosunkowo lekki przebieg, ale część zachorowań przebiega ciężko, a nawet może zakończyć się śmiercią.

    Szerzenie się nowej grypy, podobnie jak grypy sezonowej, odbywa się przez zakażenia drogą powietrzną i kropelkową. Możliwe jest też przenoszenie się zakażenia przez dotykanie przedmiotów zanieczyszczonych śliną lub wydzieliną dróg oddechowych osoby chorej i następnie dotykanie śluzówki osoby zdrowej.

    Podstawowe zasady indywidualnej profilaktyki grypy:

  • Przed sezonem jesienno-zimowym należy zaszczepić się przeciw grypie sezonowej i - jeśli będzie taka możliwość - również przeciw nowej grypie A(H1N1).
  • Osoby, u których występują objawy grypowe, powinny pozostać do ustąpienia tych objawów + 1 dzień w domu lub w szpitalu i stanowczo powinny unikać uczestniczenia w masowych zgromadzeniach.
  • Jeżeli z ważnych przyczyn osoba, u której występują objawy grypy, musi wziąć udział w zgromadzeniu innych osób, powinna tam przebywać w masce zakrywającej nos i usta i w miarę możliwości utrzymywać dystans od innych osób.
  • Należy przestrzegać zasad higieny kaszlu zwłaszcza zakrywania nosa i ust chusteczkami jednorazowymi oraz mycia lub dezynfekcji rak po każdym użyciu tych chusteczek.
  • W miarę możliwości unikać bliskiego kontaktu "twarzą w twarz" z innymi osobami
  • Należy unikać niepotrzebnego dotykania ogólnie użytkowanych powierzchni i przedmiotów, a po kontakcie z często dotykanymi przedmiotami jak np. klamki, często myc lub dezynfekować ręce.
  • 18.11.2009
    Doradca Medyczny
    • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
    • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
    • Dokąd mam się udać?
    +48

    w dni powszednie od 8.00 do 18.00
    Cena konsultacji 29 zł

    Zaprenumeruj newsletter

    Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

    Dziękujemy.

    Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

    Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

    Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

    Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

    Nie, dziękuję.
    Poradnik świadomego pacjenta