Ministerstwo Zdrowia rozpoczęło kampanię "M45+", dotyczącą profilaktyki nowotworów układu moczowo-płciowego (stercza, nerek i pęcherza moczowego) u mężczyzn powyżej 45. roku życia. Partnerem projektu jest Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej–Curie. Kampania jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Dane epidemiologiczne wskazują, że schorzenia układu moczowo-płciowego są istotnym problemem społecznym. Populacja mężczyzn w wieku 45+ liczy ponad 6,9 mln osób. W 2008 roku na nowotwory układu moczowo-płciowego zachorowało 15 276 mężczyzn, co stanowiło 23% wszystkich nowych przypadków zachorowań. Ponad 1/3 tych zachorowań wystąpiła u mężczyzn wcześnie, tj. w wieku 45-64 lat.
Badania wykazują tendencję wzrostową zachorowalności i umieralności na nowotwory złośliwe układu moczowo-płciowego. Według danych wykrywalność nowotworów, w tym nowotworów układu moczowo-płciowego następuje w zaawansowanym stadium choroby, co zmniejsza szansę na wyleczenie.
"Znajomość czynników zwiększających zagrożenie nowotworami urologicznymi oraz świadomość wczesnych objawów tych chorób w populacji aktywnych zawodowo mężczyzn nie jest zbyt wysoka, co potwierdziły badania świadomościowe przeprowadzone w ramach programu M45+. Mamy zatem wiele do zrobienia w zakresie edukacji społecznej" – zauważa dr Iwona Skoneczna, onkolog z COI.
"W opinii wielu mężczyzn dbanie o swoje zdrowie i poddawanie się badaniom, zwłaszcza urologicznym, jest krępujące. Chcemy, aby panowie zrozumieli i uwierzyli, że profilaktyka wzmacnia męskość – mówi mgr Mariola Kosowicz, Kierownik Zakładu Psychoonkologii COI. - Ważnym elementem edukacji onkologicznej jest atmosfera i forma, w jakiej przekazywane są informacje. Nie chodzi o to, aby kogokolwiek straszyć, pouczać lub moralizować, lecz o życzliwą rozmowę wskazującą różne drogi do dbania o swoje zdrowie i życie. Dlatego każde ze spotkań edukacyjnych zarówno dla mężczyzn, jak i lekarzy zaopatrzone jest w moduł psychoonkologiczny" - dodaje Kosowicz.
Program profilaktyczny jest skierowany w szczególności na pracowników wykonujących zawody o podwyższonym prawdopodobieństwie zachorowania na nowotwory układu moczowo-płciowego: osoby zatrudnione w przemyśle metalurgicznym, koksowniczym, hutniczym, gumowym, chemicznym oraz paliwowo-energetycznym.
Zgodnie z założeniem projektu zostaną przeprowadzone szkolenie 6 tys. specjalistów podstawowej opieki zdrowotnej, medycyny pracy i urologii w zakresie przyczyn zachorowalności, objawów, związków przyczynowo-skutkowych z czynnikami zawodowymi oraz nowoczesnych metod leczenia.
Równolegle prowadzone są spotkania edukacyjne dla mężczyzn powyżej 45 roku życia pracujących w zawodach o podwyższonym stopniu ryzyka. Od 1 lipca trwa kampania społeczna obejmująca emisję spotów reklamowych w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, radiowych oraz reklamy prasowe. W Dniu Ojca uruchomiony został profil kampanii na Facebooku "Zadbaj o swojego tatę". Program kampanii przewiduje również działania edukacyjne i informacyjne skierowane do mediów.