×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Jak działa Uniwersytecka Poradnia Psychologiczna

BPP

Uczelnie wyższe w Polsce wspierają studentów doświadczających kryzysu psychicznego. O tym, jak to wsparcie jest zorganizowane, opowiada dr n. o zdr. Magdalena Łazarewicz, kierownik Uniwersyteckiej Poradni Psychologicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.


Dr n. o zdr. Magdalena Łazarewicz. Fot. Dział Fotomedyczny WUM

Jak działa Uniwersytecka Poradnia Psychologiczna – Punkt Konsultacyjny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i kto może uzyskać tam pomoc?

Dr n. o zdr. Magdalena Łazarewicz: Uniwersytecka Poradnia Psychologiczna – Punkt Konsultacyjny WUM założona została w styczniu 2014 roku przy Zakładzie Psychologii i Komunikacji Medycznej, a od lutego 2020 roku funkcjonuje jako jednostka podlegająca bezpośrednio Prorektorowi ds. Studenckich i Kształcenia WUM. Z pomocy Poradni skorzystać mogą wszyscy studenci Warszawskiego Uniwersytetu Warszawskiego.

Dominującą działalność Poradni określić można jako oddziaływania o charakterze krótkoterminowych konsultacji psychologicznych. W ramach Poradni oferujemy przede wszystkim poradnictwo psychologiczne, coaching, psychoedukację i edukację seksuologiczną.

W jaki sposób można się zgłosić do Państwa po pomoc?

Procedura zgłoszeniowa jest bardzo prosta i informacje o niej dostępne są na stronie internetowej Poradni (upp.wum.edu.pl). Zgłoszenia przyjmowane są drogą mailową. W wiadomości zwrotnej studenci otrzymują kalendarz dostępnych terminów spotkań, szczegółowe informacje o funkcjonowaniu Poradni, klauzulę RODO. Wiadomość ta wysyłana jest do studentów zazwyczaj w ciągu 1-2 dni roboczych. Rozważamy przejście na system samodzielnych zapisów elektronicznych, jednak dostrzegamy także zalety nawiązania ze studentami osobistego kontaktu już od pierwszej chwili jego zainicjowania.

Z jakimi problemami najczęściej studenci zgłaszają się do Poradni?

Studenci najczęściej zgłaszają do Poradni problemy w relacjach interpersonalnych i poczucie osamotnienia, obniżoną samoocenę, obniżenie nastroju, zaburzenia lękowe, nieumiejętność radzenia sobie ze stresem i utratę motywacji do studiowania.

Różne sytuacje trudne i ważne wydarzenia życiowe, jakich doświadczają studenci – wyzwania wiążące się ze studiowaniem i zmianą miejsca zamieszkania, trudności w związkach romantycznych, obciążające relacje rodzinne, poważna choroba lub śmierć w rodzinie – wymagają uruchomienia zasobów adaptacyjnych i odpowiednich strategii radzenia sobie ze stresem. W sytuacji ich niedoboru oraz przy trudnościach w samoregulacji emocji dochodzi do kryzysu.

Zgłaszają się do nas studenci dokonujący samookaleczeń, ze znacznie obniżonym nastrojem, z myślami samobójczymi, niekiedy po próbach samobójczych. Wówczas nasze działania mają charakter interwencji kryzysowej i obok pomocy doraźnej staramy się zapewnić studentom dalszą opiekę i wsparcie w innych placówkach.

Jakim zainteresowaniem cieszy się Poradnia wśród studentów?

Rocznie kontakt z Poradnią nawiązuje średnio 250 studentów, a ostatecznie z krótkoterminowej pomocy Poradni korzysta około 200 osób. Stanowi to nieco ponad 2% liczby wszystkich studentów WUM. Około 15% osób konsultowanych w Poradni to studenci zagraniczni. Oznacza to, że rocznie z naszej pomocy korzysta 4% spośród wszystkich studentów zagranicznych WUM.

Czy rotacja studentów jest duża?

Standardowo pomoc Porani ma charakter konsultacji krótkoterminowych obejmujących około trzech sesji na osobę. Większa liczba spotkań (6–8 sesji) oferowana jest studentom w dwóch przypadkach. Po pierwsze, osobom najbardziej ich potrzebującym, którym z różnych przyczyn nie jesteśmy w stanie w krótkim czasie pomóc w znalezieniu wsparcia terapeutycznego poza naszym ośrodkiem. Po drugie, w sytuacjach, kiedy widzimy, że w krótkiej perspektywie czasu możemy domknąć pracę nad konkretnym problemem, z jakim zmaga się student. Taka organizacja pracy pozwala na udzielenie pomocy największej liczbie studentów i utrzymanie okresu oczekiwania na pierwszą wizytę na poziomie nie dłuższym niż 2–3 tygodnie.

Jak wygląda funkcjonowanie Poradni podczas epidemii?

Poradnia cały czas oferuje studentom pomoc. Od wybuchu pandemii i wprowadzenia lockdownu, do końca semestru letniego roku akademickiego 2019/2020 konsultacje prowadziliśmy jedynie zdalnie.

Obecnie pracujemy zarówno zdalnie, jak i stacjonarnie. Konsultacje zdalne odbywają się za pośrednictwem indywidualnie ustalanych ze studentami komunikatorów. Konsultacje stacjonarne prowadzimy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa: w dobrze wentylowanych pokojach konsultacyjnych Poradni, w maseczkach, z zachowaniem dystansu fizycznego. Osobom, które ze względów epidemiologicznych wybierają konsultacje zdalne, ale ich sytuacja mieszkaniowa nie pozwala na intymną rozmowę online z psychologiem, udostępniamy na czas konsultacji pokoje Poradni.

Dołożyliśmy starań, aby informacja o naszym działaniu w czasie pandemii dotarła do wszystkich studentów WUM za pośrednictwem uczelnianej poczty elektronicznej.

Jakie są plany na przyszłość? Czy Poradnia planuje poszerzenie działalności np. o przyjmowanie studentów spoza WUM?

Nasza Poradnia pozostanie raczej punktem konsultacyjnym przeznaczonym dla studentów WUM. Być może kiedyś działalność Poradni poszerzona będzie również o pracowników Uczelni. Na ten moment to jednak tylko sfera pomysłów przyszłościowych, chociaż sytuacja pandemii pokazała, że dla pracowników uczelni medycznych, często pracujących na pierwszej linii walki z pandemią, dostęp do takiej pomocy jest niezbędny.

Obecnie dostrzegamy przede wszystkim potrzebę doskonalenia naszego warsztatu konsultacji indywidualnych prowadzonych w stawiającym wiele wyzwań trybie krótkoterminowym (wspomniane trzy sesje na osobę) oraz wzbogacenia oferty Poradni o oddziaływania grupowe: warsztaty rozwojowe i grupy wsparcia.

Bardzo pomocne byłoby, aby uczelnie otrzymywały systematyczne dotacje finansowe np. rządowe, które byłyby przeznaczone wyłącznie na ten cel, uznany za działanie statutowe wszystkich uczelni. Uchroniłoby to takie jednostki jak Poradnie na uczelniach przed niepewnością finansową i czasami wręcz niepewnością dalszego istnienia, i pozwoliło na działania rozwojowe.

11.01.2021

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.