Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Toczeń układowy w okresie remisji a bóle nóg

Pytanie nadesłane do redakcji

Toczeń układowy w okresie remisji a bóle nóg. Od 22 lat choruję na toczeń układowy. Jestem leczona Encortonem i Azathiopriną. Od kilku lat cierpię na bóle nóg, które czasem wręcz uniemożliwiają normalne poruszanie się. Wyniki badań wskazują cały czas na remisję. Przeciwciała słabo dodatnie, inne wyniki w normie. Jestem tym bólem bardzo zmęczona, uniemożliwia mi normalne życie. Czy pomimo remisji ból ten może być związany z toczniem? I co z tym zrobić?

Odpowiedziała

prof. dr hab. Irena Zimmermann-Górska
Specjalista chorób wewnętrznych, specjalista reumatologii
Katedra i Klinika Reumatologiczno-Rehabilitacyjna i Chorób Wewnętrznych w Poznaniu

Mam zbyt mało informacji, żeby móc odpowiedzieć bardziej konkretnie. Ból związany z toczniem pojawia się w stawach lub mięśniach raczej w okresach zaostrzenia choroby, a nie jej remisji. Może zależeć od stanu zapalnego.

Po długotrwałym leczeniu Encortonem trzeba wziąć pod uwagę możliwość osteoporozy w obrębie kręgosłupa. W takiej sytuacji łatwo dochodzi do obniżania się wysokości kręgów i ucisku na korzenie nerwowe, powodujące ból.

Wreszcie - nie wiem, w jakim jest Pani wieku, ale powodem bólu mogą być niezależnie od tocznia zmiany zwyrodnieniowe w stawach i w kręgosłupie, występujące najczęściej między 40. a 50. rokiem życia.

Wszystko to wymaga jednak diagnostyki przeprowadzonej przez lekarza - ewentualnie konsultacji neurologicznej.

31.10.2012

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?