×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Rodzaje wsparcia dla pacjentów wymagających pozaszpitalnej opieki pielęgnacyjnej

Hanna Miszczak
doradca medyczny

Pacjenci, którzy zakończyli leczenie szpitalne, ale dodatkowa opieka pielęgnacyjna jest w ich przypadku niezbędna, mogą skorzystać z następujących form pomocy:

  • świadczenia realizowane w warunkach stacjonarnych, czyli w zakładzie opiekuńczo-leczniczym lub zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym, w którym pacjent będzie przebywał 24 godziny na dobę
  • świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze realizowane w domu pacjenta
  • opieka w ramach pobytu na oddziale medycyny paliatywnej i hospicjum stacjonarnego, w których pacjent będzie przybywał 24 godziny na dobę
  • hospicjum domowe
  • poradnia medycyny paliatywnej.


Fot. iStockphoto

Aby pacjent mógł skorzystać z pomocy realizowanej w ośrodkach stacjonarnych bądź w domu, musi być zakwalifikowany do tego rodzaju opieki. Ważnym warunkiem uzyskania uprawnień do opieki pielęgnacyjnej jest ocena stanu chorego na 40 punktów lub mniej w skali Barthel (zob. tabelę poniżej; wymóg ten nie dotyczy dzieci do lat 3). Oceny stanu chorego dokonuje lekarz zatrudniony w placówce przyjmującej (nieodpłatnie) pacjentów w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ), czyli tzw. lekarz ubezpieczenia zdrowotnego.

Skala Barthel
czynnośćnie potrafipotrafi z pomocąpotrafi samodzielnie
spożywanie posiłków0510
przechodzenie z łóżka na wózek i odwrotnie0515
utrzymanie higieny osobistej005
korzystanie z WC0510
mycie/kąpiel całego ciała005
przejście 50 m (z ewentualną pomocą sprzętu)0510
chodzenie po schodach0510
jazda na wózku005
ubieranie się i rozbieranie0510
kontrola zwieraczy odbytu0510
kontrola zwieraczy pęcherza moczowego0510
Interpretacja: 100–85 pkt – stan funkcjonalny dobry, 84–20 pkt – upośledzenie funkcjonalne średniociężkie, <20 pkt – ciężka niesprawność
Na podst.: Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. (red.): Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Podręcznik dla lekarzy i studentów. Wyd. ViaMedica, Gdańsk 2006

Świadczenia realizowane w warunkach stacjonarnych (wiążące się z całodobowym pobytem w zakładzie opiekuńczo-leczniczym lub pielęgnacyjno-opiekuńczym)

Kto może skorzystać z pomocy?

Osoby przewlekle chore, w przypadku których zakończono proces diagnozowania, które przybyły leczenie szpitalne. Również pacjenci niewymagający hospitalizacji na oddziale szpitalnym, ale:

  • niesamodzielni w zakresie samopielęgnacji i samoopieki
  • niepełnosprawni fizycznie lub w złym stanie zdrowia
  • wymagający stałej kontroli lekarskiej lub rehabilitacji
  • potrzebujący profesjonalnej pielęgnacji.

Gdzie mają się udać chorzy z niewydolnością oddechową stosujący ciągłą terapię oddechową za pomocą respiratora?

Osoby niewymagające hospitalizacji na oddziałach intensywnej terapii mają prawo do leczenia w zakładzie opiekuńczym dla dorosłych lub dla dzieci i młodzieży wentylowanych mechanicznie.

Co przysługuje pacjentowi w trakcie przebywania w ośrodku?

Osobom przebywającym w stacjonarnym zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub opiekuńczo-leczniczym przysługują następujące świadczenia:

  • leczenie farmakologiczne oraz dietetyczne (dojelitowe bądź pozajelitowe)
  • opieka lekarska, pielęgniarska oraz psychologiczna
  • zaopatrzenie we wszelkie wyroby medyczne niezbędne pacjentowi podczas pobytu w zakładzie (w tym pieluchomajtki)
  • rehabilitacja w podstawowym zakresie
  • badania diagnostyczne
  • terapia zajęciowa.

Kto może skierować pacjenta do zakładu opiekuńczo-leczniczego lub pielęgnacyjno-opiekuńczego?

Skierowanie może wystawić każdy lekarz, który przyjmuje pacjenta bezpłatnie w ramach kontraktu z NFZ-em: rodzinny, specjalista, lekarz zatrudniony w szpitalu.

Czy podczas pobytu w zakładzie pacjent może wyjść na przepustkę?

Pacjent może wyjść na przepustkę, jeżeli zgodę wyrazi lekarz oraz kierownik zakładu opiekuńczego. Czas pobytu na przepustce nie powinien przekraczać 10% łącznego czasu pobytu pacjenta w zakładzie. Na czas pobytu na przepustce pacjent powinien zostać wyposażony we wszystkie leki i wyroby medyczne, które są mu niezbędne.

Czy pacjent poniosi jakieś koszty związane z pobytem z zakładzie?

Pacjenci korzystający z pomocy zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych lub opiekuńczo-leczniczych ponoszą koszty zakwaterowania oraz wyżywienia ustalone przez kierownika zakładu opiekuńczego, nie wyższe jednak niż:

  • 250% najniższej emerytury, z zastrzeżeniem że opłata nie może wynieść więcej niż 70% miesięcznego dochodu
  • 200% najniższej emerytury, z zastrzeżeniem że opłata nie może wynieść więcej niż 70% miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie, w przypadku dzieci do ukończenia 18. roku życia, lub – jeżeli nadal się kształcą – do 26. roku życia.

Świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze realizowane w warunkach domowych

Kto może skorzystać ze świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych realizowanych w warunkach domowych? Z tego rodzaju pomocy mogą skorzystać osoby obłożnie chore niewymagające leczenia w warunkach szpitalnych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych i opiekuńczo-leczniczych.

Z tej formy pomocy mogą zatem skorzystać:

  • osoby w pełni zdiagnozowane
  • osoby, które mają udokumentowane zakończone leczenie
  • osoby, których rodzina jest przeszkolona w zakresie pielęgnacji chorego, udzielania pierwszej pomocy oraz obsługi sprzętu medycznego niezbędnego choremu
  • osoby, które nie są objęte długoterminową domową opieką pielęgniarską, hospicyjną lub paliatywną.

Kto może wydać skierowanie na pomoc pielęgnacyjną i opiekuńczą w warunkach domowych?

Skierowanie może wystawić każdy lekarz, który przyjmuje pacjenta bezpłatnie w ramach kontraktu z NFZ–em: rodzinny, specjalista, lekarz zatrudniony w szpitalu.
Do skierowania powinny być dołączone wyniki badań oraz karta informacyjna leczenia szpitalnego.

Czy ten rodzaj świadczenia jest odpłatny?

Nie. Świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w warunkach domowych są w 100% finansowane przez NFZ. Jedyne koszty jakie ponoszą pacjenci to leki i wyroby medyczne przepisywane przez lekarza, środki opatrunkowe oraz higieniczne niezbędne do pielęgnacji chorego.

03.02.2016
strona 1 z 2
Zobacz także
  • Rak i życie po raku. „Teraz wszystko pachnie inaczej. Każdym dniem się cieszę"
  • Diagnoza zawsze jest szokiem. Jak towarzyszyć osobie chorującej na raka?
  • Choroba nowotworowa w rodzinie
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

    Doradca Medyczny

    Kompleksowa informacja medyczna to klucz do właściwego rozwiązywania problemów zdrowotnych. Doradca medyczny identyfikuje potrzeby i wskazuje dopasowane rozwiązanie, uwzględniające stan zdrowia oraz organizację systemu ochrony zdrowia i zasady udzielania świadczeń – to rzetelne źródło dla zagubionych często pacjentów

    Jak dzwonić?

    Numery:
    704 704 704

    koszt połączenia to 12,48 zł brutto niezależnie od czasu trwania

    703 503 503

    koszt połączenia to 3,69 zł brutto za minutę rozmowy


    Infolinia czynna w dni powszednie od 8.00 do 18.00


    Kim są doradcy?

    Doradcy medyczni to pielęgniarki oraz dyspozytorzy medyczni. Ich wiedza i wieloletnie doświadczenie pozwala na udzielenie odpowiedzi na indywidualne, specyficzne pytania dzwoniącego. Dodatkowo dysponują narzędziem wspomagającym w postaci algorytmów opracowanych przez zespół lekarzy specjalistów.

Poradnik świadomego pacjenta