Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Zaburzenia rytmu serca u osób po zatruciu dopalaczami

29.04.2019
rat. med. Adam Stępka
Wojewódzka Stacja Ratownictwa Medycznego w Łodzi
Wypowiedź została zarejestrowana podczas 6. Ogólnopolskiego Kongresu Ratowników Medycznych.

Jakie leczenie powinien rozważyć ZRM u pacjenta z zaburzeniami rytmu serca po spożyciu dopalaczy?

Zaburzenia rytmu serca u pacjentów pod wpływem dopalaczy nie wynikają z krążącej fali reentry czy z fali pobudzeń nawrotnych w mięśniu sercowym, lecz są spowodowane bezpośrednim oddziaływaniem substancji chemicznej na dane receptory czy też hamowaniem nerwu błędnego. W ich przypadku należy więc rozważyć podanie leków antyarytmicznych, takich jak beta-blokery, aby zwolnić rytm serca bez zabiegu kardiowersji. Kardiowersja u takich pacjentów nie jest skuteczna, ponieważ we krwi utrzymuje się stężenie danego ksenobiotyku, który nadal powoduje zaburzenia rytmu serca. Należy przy tym podkreślić, że kardiowersja jest zabiegiem bezpiecznym, bezpieczniejszym niż podaż jakiegokolwiek leku antyarytmicznego, ponieważ podlega całkowitej kontroli, a na leki stosowane do sedacji pacjentów poddawanych kardiowersji są dostępne rozmaite antidota. Niestety kardiowersja nie jest wskazana w każdym przypadku. U pacjentów, u których po spożyciu dopalaczy występują szybkie rytmy z wąskimi czy z szerokimi zespołami QRS z towarzyszącymi cechami niestabilności, zgodnie z wytycznymi ERC w zasadzie należy stosować kardiowersję. Pamiętając jednak o działaniu tego zabiegu oraz funkcjonowaniu ludzkiego organizmu, każdy rozsądny ratownik od niego odstąpi i zastosuje wspomniane beta-blokery.

Leki

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.