Popierają nas

09.10.2019

Dr n. med. Michał Starosolski, Krajowy Ekspert ds. Ratownictwa Medycznego

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Katedra i Zakład Medycyny Ratunkowej
Wydział Lekarski w Katowicach

Komunikacja z osobą głuchą w warunkach przedszpitalnych oraz Szpitalnego Oddziału Ratunkowego jest problematyczna z kilku powodów: po pierwsze same warunki pracy Zespołu Ratownictwa Medycznego oraz Szpitalnego Oddziału Ratunkowego często uniemożliwiają jakąkolwiek komunikację z pacjentem głuchym. Po drugie, znajomość języka migowego oraz biegłe się nim posługiwanie stanowi niejednokrotnie problem dla personelu medycznego. Kolejną trudnością jest dostęp lub brak pracowników szpitali, którzy mogą w ramach Szpitalnego Oddziału Ratunkowego pomóc personelowi SOR w komunikacji z głuchym pacjentem.

„Karta komunikacji z osobą głuchą” w prosty sposób, przy pomocy systemu obrazkowego, umożliwia osobie głuchej zgłoszenie najważniejszych dolegliwości, problemów medycznych, zażywanych leków personelowi medycznemu. Jednocześnie personel medyczny może w sposób zrozumiały i komfortowy dla obu stron zebrać najważniejsze elementy „wywiadu ratowniczego” oraz uzyskać podstawowe dane od pacjenta.

„Karta komunikacji z osobą głuchą” z uwagi na swój uniwersalny charakter powinna znaleźć się na stanie wyposażenia (dodatkowej dokumentacji) Zespołów Ratownictwa Medycznego oraz Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych.

Dr n. o zdr. Jarosław Madowicz

Prezes Polskiego Towarzystwa Ratowników Medycznych


Polskie Towarzystwo Ratowników Medycznych udziela rekomendacji projektowi „Karty komunikacji z osobą głuchą”.

Lek. Szymon Michniewicz

Kierownik Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Zielonej Górze
Członek zarządu Porozumienia Lekarzy Medycyny Ratunkowej

Postawienie prawidłowego rozpoznania bez skutecznej komunikacji z pacjentem jest trudne, często niemożliwe. Szczególne warunki, w jakich znajduje się pacjent trafiający pod opiekę zespołu ratownictwa medycznego lub oddziału ratunkowego, w połączeniu z emocjami związanymi z wypadkiem, nagłym zachorowaniem, fizycznym bólem czy po prostu chorobą, bardzo utrudniają skuteczne porozumiewanie się.

W tych bardzo specyficznych warunkach szczególnie trudna jest sytuacja osób głuchych, będących pacjentami, jak i ich rodzin. Stres związany z nagłą chorobą czy wypadkiem, potęgowany jest przez brak możliwości porozumienia się z personelem medycznym.

Na co dzień, jako medycy, korzystamy z posiadanych, bardzo niedoskonałych narzędzi komunikacyjnych z osobami głuchymi. Prowadzi to do częstych nieporozumień i błędów w interpretacji, które mogą prowadzić do opóźnień diagnostycznych i nieprawidłowych decyzji terapeutycznych. Ten brak zrozumienia, szczególnie w sytuacjach nagłych, wymagających szybkich i trafnych decyzji medycznych, może prowadzić do zmniejszenia szans głuchego pacjenta na podjęcie adekwatnych do jego stanu działań diagnostycznych i terapeutycznych.

„Karta komunikacji z osobą głuchą” ma być szansą na przełamanie bariery komunikacyjnej, która pojawia się w przypadku kontaktu pacjenta głuchego z zespołem ratownictwa medycznego lub personelem szpitalnego oddziału ratunkowego.

Mgr Malwina Kocoń

Katedra Rehabilitacji Osób z Zaburzeniami Słuchu i Komunikacji
Instytut Pedagogiki Specjalnej
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

"(...) W polskich realiach większość personelu medycznego nie posiada stosownych kompetencji w zakresie posługiwania się PJM, a dostęp do proefsjonalnych tłumaczy tego wizualno-przestzrennego języka jest ograniczony wieloma czynnikami. Nierzadko również osoby g/Głuche nie wyrażają zgody na obecność tłumacza PJM. I chociaż rola tłumaczy PJM jest nie do przecenienia, to jednak opracowana Karta wydaje się być dobrym narzędziem w celu ułatwienia komunikacji z pacjentem głuchym, choć oczywistym jest, że jej nie zastąpi.

Z tych też względów idea powstania narzędzia, którym jest "Karta komunikacji z osobą głuchą", zasługuje na wyróżnienie, uznanie oraz upowszechnienie w każdym ambulansie i we wszystkich szpitalnych oddziałach ratunkowych, aby w odpowiednim momencie możliwe było zebranie niezbędnego wywiadu zdrowotnego oraz udzielenie specjalistycznej pomocy pacjentowi głuchemu.

Reasumując, rekomenduję do publikacji, upowszechnienia i wykorzystania opracowanej 'Karty komunikacji z osobą głuchą'."

Zobacz całą opinię TUTAJ

Pobierz kartę komunikacji z osobą głuchą



Wydawcą Karty jest Medycyna Praktyczna.

Zobacz także

Leki

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.