Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Ruszyła kampania edukacyjna "Dzieci i cukrzyca w szkołach"

Izabela Próchnicka

Niemal 120 nauczycieli wzięło udział w organizowanym w Białymstoku szkoleniu o tym, jak wspomagać uczniów z cukrzycą, jak ich wspierać, by czuli się normalnie i bezpiecznie w szkole.


Fot. pixabay.com

Oswajanie z tematyką cukrzycy w szkole to główny cel kampanii edukacyjnej "Kids and Diabetes in school", która w Podlaskiem jest realizowana we współpracy z oddziałem Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków i PFRON.

W Polsce w ramach pilotażu, kampania ta – choć w innej formule – była wcześniej prowadzona na Podkarpaciu – poinformowała dziennikarzy Sylwia Bakuła z firmy, która jest partnerem w kampanii. Bakuła powiedziała, że w prowadzonych działaniach chodzi głównie o "zapobieganie stygmatyzacji" dzieci z cukrzycą.

Danuta Roszkowska z białostockiego oddziału Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków przyznaje, że coraz więcej osób, także dzieci, choruje na cukrzycę. "Ta dżuma XXI wieku zaczęła dotykać nasze najmłodsze pokolenie, dzieci w przedszkolach, szkołach" - mówiła.

"To jest problem powiedziałabym bardzo złożony i przede wszystkim bardzo stresujący dla rodzica, dziecka, ale również dla nauczyciela" - zaznaczyła Roszkowska. Dodała, że spotkanie z nauczycielami ma służyć temu, żeby oswoić problem cukrzycy, by nauczyciele "nie bali się dziecka chorego na cukrzycę", a do stowarzyszenia docierają informacje, że tak jest. Podała przykład informacji od mamy dziewczynki z cukrzycą, która nie pojechała na szkolną wycieczkę do kina przez obawy nauczycieli.

"Boimy się zwykle czegoś, czego nie znamy" – dodała Roszkowska i zaznaczyła, że przekazywanie wiedzy nauczycielom ma ten strach przełamywać. Na warsztatach nauczyciele uczyli się np. obsługiwać glukometr, mierzyć poziom cukru we krwi. Roszkowska dodała, że przygotowany nauczyciel, który zobaczy dziecko mierzące poziom cukru, gdy np. zauważy, że taki uczeń gorzej się poczuł, "będzie umiał zapanować na sytuacją".

Dr n. med. Monika Pliszka, edukator ds. diabetologii tłumaczyła, że na cukrzycę typu 1 można zachorować w każdej chwili. Jest to choroba autoimmunologiczna, do której dochodzi wtedy, gdy organizm zaczyna "atakować" sam siebie, a trzustka przestaje wtedy produkować insulinę. "I tak naprawdę do tej pory naukowcy nie wiedzą, jakie są przyczyny, że właśnie tak się dzieje" - dodała dr Pliszka.

Cukrzyca typu 1 nie wiąże się ze stylem życia, w przeciwieństwie do cukrzycy typu 2, która wynika z nieprawidłowego odżywiania i braku lub niewielkiej aktywności fizycznej. (...) Cukrzyca typu 2 pojawia się u większości osób, które mają otyłość" - wyjaśniła edukatorka.

"Niezależnie od tego, jakie dziecko mamy w klasie, to trzeba zapewnić mu bezpieczeństwo i wsparcie w wykonywaniu wszystkich czynności, które to dziecko powinno podjąć w związku z chorobą" – powiedziała dr Monika Pliszka i wymieniła: badania poziomu cukru we krwi w określonych godzinach, podanie insuliny, kontrolowanie poziomu cukru przed i po wysiłku fizycznym, z którego nie powinno się rezygnować.

Pliszka podkreślała, że dziecko powinno normalnie uczestniczyć w wycieczkach, zajęciach sportowych. "Nie różni się tak naprawdę od dziecka zdrowego pod warunkiem, że jest zachowana ta właściwa kontrola, żeby ono było bezpieczne w szkole" – dodała. Wskazała, że np. dobrze, by w szkole było wydzielone miejsce, gdzie dziecko może sobie zbadać poziom cukru we krwi.

W maju zaplanowano również w Białymstoku diabetologiczne warsztaty kulinarne dla nauczycieli. Nauczyciele wraz z uczniami będą mogli wziąć także udział w konkursie z nagrodami o tym, jak pomóc uczniom chorym na cukrzycę. Nauczyciele szkół podstawowych dostaną też gotowe konspekty lekcji o cukrzycy i materiały edukacyjne o tej chorobie.

22.03.2019
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?