Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

3 owoce, które zmniejszają ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2

dr n. med. Barbara Katra
Klinika Chorób Metabolicznych UJ CM, Kraków
British Medical Journal; mp.pl/insulinoterapia

Owoce są bogate w antyoksydanty i inne cenne związki, które mogą mieć pozytywny wpływ na stan zdrowia.
Podstawowym składnikiem owoców są węglowodany, które występują w postaci glukozy, fruktozy i sacharozy. Największa ich zawartość cechuje daktyle i winogrona.
Owoce różnią się między sobą indeksem glikemicznym; należy zaznaczyć, że zakwalifikowanie do poszczególnej kategorii – wysoki, średni czy niski indeks glikemiczny – może się nieznacznie różnić w zależności od autora podziału.

Tab. Indeks glikemiczny wybranych owoców i soków owocowych (na podst. Gawęcki J.: Żywienie człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012)
Indeks glikemicznyWysoki 70–110Średni 50–70Niski <50
rodzaj owocunapój glukozowo-jabłkowy z błonnikiem (76)rodzynki (56)
sok pomarańczowy (50)
banany (52)
słodzone soki i napoje owocowe
brzoskwinie (42)
jabłka (38)
winogrona (46)
niskosłodzone soki owocowe

Owoce zawierają również duże ilości błonnika pokarmowego, witaminy C i karotenów. Najwięcej błonnika znajduje się w owocach jagodowych, czyli truskawkach, poziomkach, malinach, porzeczkach, agreście, aronii i winogronach.

Soki uzyskiwane są ze świeżych wyciskanych owoców lub przez dodanie wody do moszczu albo koncentratu. Podobnie jak owoce, soki zawierają węglowodany, pektyny, flawonoidy i witaminy.

Dotychczasowe badania wskazują na skuteczność spożywania owoców w prewencji pierwotnej wielu chorób przewlekłych, w tym cukrzycy typu 2. Różnice w wynikach dotychczasowych badań wynikają, jak wykazała metaanaliza, z różnego składu poszczególnych owoców.

Celem badania opublikowanego w British Medical Journal była ocena, czy owoce albo soki owocowe zmniejszają ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Badanie składało się z 3 prospektywnych badań przeprowadzonych w USA. Do uczestników badania wysyłano co 4 lata ankiety, w których pytano o 10 rodzajów owoców, takich jak: winogrona, brzoskwinie, śliwki, morele, banany, melony kantalupa, jabłka, gruszki, pomarańcze, grejpfruty, truskawki, borówki amerykańskie, rodzynki oraz śliwki suszone. Ankieta dotyczyła też spożywania soków: jabłkowego, pomarańczowego, grejpfrutowego i innych.
Autorzy zakwalifikowali owoce zgodnie z indeksem glikemicznym:

  • wysoki indeks glikemiczny (60–70): melon kantalupa, banany, winogrona, rodzynki
  • średni indeks glikemiczny (47–59): śliwki suszone, borówki amerykańskie, grejpfruty
  • niski indeks glikemiczny (34–46): jabłka, gruszki, pomarańcze, brzoskwinie, śliwki, morele, truskawki.

Owoce podzielono również pod względem ładunku glikemicznego. W każdym rodzaju owoców określono zawartość poszczególnych podtypów flawonoidów.

Z badania wyciągnięto następujące wnioski:

Ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 zależało od rodzaju spożywanych owoców. Spożywanie 3 porcji na tydzień borówek amerykańskich, jabłek lub winogron istotnie zmniejszało ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.

Z kolei większe spożycie soków owocowych wiązało się z większym rozwojem cukrzycy typu 2.

Zastąpienie 3 porcji soku owocowego na tydzień owocami w takiej samej ilości powodowało zmniejszenie ryzyka rozwoju cukrzycy o 7%. W odniesieniu do poszczególnych owoców, przy zastąpieniu soku z borówek amerykańskich całymi owocami borówki ryzyko to zmniejszało się o 33%, soku z winogron i rodzynek całymi winogronami i rodzynkami o 19%, a z soku suszonych śliwek całymi suszonymi śliwkami o 18%.

Fruit consumption and risk type 2 diabetes: results from three prospective longitudinal cohort studies. BMJ 2013; 347

24.11.2017
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?