×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Sposób na biurokrację? Jej mnożenie

Grzegorz Krupiński
Kurier MP

Na zdrowy rozum mogłoby się wydawać, że sposobem na biurokrację jest jej ograniczanie – zmniejszanie liczby niepotrzebnych formularzy i procedur. Ale nie w Polsce. Tu mamy własną receptę na rozbuchaną papierologię: mnożenie urzędników. Ta epidemia zagraża też opiece zdrowotnej.

Fot. pixabay.com

Oto właśnie resort zdrowia uznał, że odbiurokratyzowanie ochrony zdrowia dokona się za pomocą sekretarek medycznych. Na pozór to sensowne rozwiązanie: lekarze zajmą się leczeniem, zaś asystenci medyczni – wypełnianiem papierów. Jednak najpierw trzeba te osoby wykształcić, choćby na jakimś kursie, a z czasem zapewne okaże się, że konieczne są co najmniej 2-letnie studia podyplomowe. Kursy/studia zostaną zorganizowane ze środków budżetu państwa. Bo nas stać. Potem należy sekretarki medyczne w szpitalach zatrudnić. Czyli że lecznice mogą sobie pozwolić na mnożenie etatów niemedycznych? A może etaty te powstaną kosztem etatów lekarskich czy pielęgniarskich, no bo przecież medycy już nie będą tak obciążeni pracą...

Domniemywam także, że określone czynności będzie zlecał asystentowi lekarz. Przy czym, znając realia, będzie musiał robić to pisemnie, w związku z tym powstanie odpowiedni formularz albo i dwa, a nawet więcej, jeśli pojawi się zawód np. asystenta pielęgniarki czy np. ratownika (to będzie taki nowy „noszowy”, teraz już pod nazwą „papierowy”).

Jeszcze wcześniej trzeba będzie określić w kolejnych aktach prawnych – ustawach i rozporządzeniach – a dalej w zarządzeniach prezesa NFZ i regulaminach wewnętrznych szpitali: zakres obowiązków, kompetencji i odpowiedzialności sekretarek medycznych, może także ich praw. Z czasem nawet, kto wie, doczekamy się ustawy o zawodzie sekretarki medycznej, bo przecież rząd uzna, że jest to grupa w pełni wykształconych i autonomicznych profesjonalistów, którzy słusznie domagają się własnego samorządu zawodowego i określonych przywilejów (np. statusu funkcjonariusza publicznego, bo „roszczeniowi” pacjenci będą szukać winnych błędów w dokumentacji).

Rzecz jasna, procedury wykonywane przez sekretarki medyczne trzeba będzie prawidłowo kodować i opisywać, a następnie sprawozdawać do Funduszu, urzędu wojewódzkiego, sanepidu, krajowego rejestru procedur sekretarsko-medycznych itp. itd.

A za – powiedzmy – 20 lat osoby pracujące w zawodzie sekretarki medycznej stwierdzą, że są przeładowane pracą i należy stworzyć posadę asystenta sekretarki medycznej. Wszystko dla odbiurokratyzowania systemu...

25.01.2018
Zobacz także
  • Asystent ds. biurokracji
  • Biurokracja pod lupą
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta