Trudny czas dla osób starszych

Anna Fabiszak-Muzyka
FPZ

W Polsce rośnie liczna zachorowań na COVID-19. Obecna sytuacja - już nie stan zagrożenia epidemicznego a stan epidemii - może być dużym utrudnieniem nie tylko dla młodych ludzi oraz tych w średnim wieku, ale przede wszystkim stanowi problem dla części osób starszych. Choćby z psychologicznego punktu widzenia może być to bardzo trudny czas dla seniorów.


Fot. Grzegorz Celejewski/ Agencja Gazeta

Zwłaszcza ze względu na konsekwencje dla zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia ważne jest, aby pamiętać o zaleceniach: ograniczmy wychodzenie z domu, dbajmy o higienę – często myjmy ręce, zachowajmy dystans społeczny, nośmy maseczkę, zakrywając nos i usta.

W tym trudnym czasie wiele osób jest gotowych pomóc osobom starszym. Warto zwróć się o pomoc do bliskich lub do sąsiada, jeśli chodzi o robienie zakupów, dostarczanie leków czy wyprowadzanie psa, a także załatwienie jakiejkolwiek innej sprawy, np. urzędowej.

Federacja Porozumienie Zielonogórskie również podejmuje działania, które mają na celu pomoc seniorom w tych trudnych dla nich czasach. Jedną z takich akcji jest „Telefon do seniora”.

Coś ci dolega, więc dzwonisz do lekarza. To niby oczywiste, ale nie dla każdego. Starsi ludzie nie zawsze są zorientowani, kiedy i do kogo się zgłosić po pomoc. Nie zawsze mają wystarczająco dużo siły, by zdobyć niezbędne informacje. Dlatego pielęgniarki i położne z praktyk podstawowej opieki zdrowotnej same dzwonią do pacjentów w wieku powyżej 75 lat, by zapytać, jak ci się czują. Akcja „Telefon do seniora” była realizowana niemal w całej Polsce i przyniosła wiele pozytywnych skutków.

– Nie spodziewałyśmy się z koleżankami, że te telefony tak wiele znaczą dla seniorów. Bardzo doceniają, że się o nich pamięta. Jeden pacjent się rozpłakał ze wzruszenia – mówi Jolanta Myśliwiec, pielęgniarka środowiskowa. – Pacjenci chętnie opowiadają, jak sobie radzą, pytają, korzystają z rad. Wyłapujemy też w trakcie tych rozmów osoby, do których musimy pójść, by pomóc im rozwiązać problemy dla nich duże, a dla nas nietrudne do załatwienia.

A co o akcji myślą sami zainteresowani? Oto głosy seniorów.

– Nie wiem, kto wymyślił tę akcję, ale jest wspaniała. Bardzo się cieszę, że pani Jola dzwoni do mnie, przywozi mi leki, że o mnie pamięta – mówi pani Helena Janeczek-Głowacka z Kiełczowa.

– Byłam bardzo mile zaskoczona, kiedy zadzwoniła pani pielęgniarka. Nie spodziewałam się takiego telefonu – opowiada inna pacjentka, również pani Helena. – Od razu pobiegłam do męża, by powiedzieć mu, że nasza przychodnia tak się interesuje starszymi ludźmi się. To jest ujmujące.

Jednym ze skuteczniejszych metod na to, by nie zachorować na COVID-19 jest pozostanie w domu. Jednak nie zawsze jest to możliwe. Powody dla których seniorzy jednak wychodzą z domu, są różne. Przede wszystkim może to być spowodowane poczuciem braku pomocy, obawą przed poproszeniem o nią. Nie powinni się tego obawiać. Z pewnością wielu sąsiadów chętnie pomoże np. w zakupach.

Ponadto osoby starsze często czują się samotne i takie wyjście może być podyktowane potrzebą kontaktu – dwa tygodnie w odosobnieniu bez rozmów ze znajomą panią z piekarni, bez odwiedzin wnuków czy innych osób bliskich może stanowić ogromny problem. Istnieje jednak wiele innych sposobów na kontakt z ludźmi bez fizycznej obecności. Najlepszą metodą są spotkania zdalne za pomocą np. wideorozmów.

Akcja Federacji Porozumienie Zielonogórskie „Telefon do seniora” przyniosła i przynosi wielu seniorom przekonanie o poczuciu bezpieczeństwia, bo lekarze rodzinni i pielęgniarki są zawsze blisko swoich pacjentów.

26.03.2021
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta