×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Postępowanie w przypadku zakażenia bakterią Enterococcus faecalis

Pytanie nadesłane do redakcji

Podczas cięcia cesarskiego zostałam zakażona bakterią Enterococcus faecalis, w wyniku czego powstał ropień w tkance podskórnej, od 3 miesięcy próbuje się wyleczyć, tkanki są płukane wodą utlenioną i Betadiną, ponadto podawano mi Tazocin (zredukował obrzęk), ale bakteria nadal się rozwija. W okresie dzieciństwa stwierdzono uczulenie na ampicylinę i penicylinę (w posiewie akurat na to wrażliwa jest bakteria). Czy jest możliwość, aby pokierowali mnie Państwo, gdzie dalej powinnam się udać i jak postępować z tą bakterią?

Odpowiedział

dr med. Ernest Kuchar
Klinika Pediatrii i Chorób Zakaźnych
Akademia Medyczna we Wrocławiu

Nie wiem dokładnie czym są spowodowane problemy z leczeniem Pani zakażenia. Ponieważ osobniczymi czynnikami ryzyka zakażeń przyrannych są: wiek, niedożywienie, słabe ukrwienie tkanek, otyłość, cukrzyca, przyjmowanie steroidów i innych leków immunosupresyjnych, warto sprawdzić, czy w Pani przypadku nie występuje któryś z wymienionych czynników sprzyjający zakażeniu i spróbować go wyeliminować. Generalnie przy leczeniu zakażeń tkanek miękkich poza antybiotykami konieczne może być nacięcie chirurgiczne i drenaż ropnia. W wielu przypadkach do wyleczenia zakażenia niezbędne jest usunięcie ciała obcego, takiego jak cewniki, nici czy protezy ortopedyczne. Zakażenia ran mogą też być wywołane przez mieszaną florę bakteryjną.

Proszę pamiętać, że enterokoki są częścią fizjologicznej flory jelitowej ludzi, ale również ważnymi bakteriami chorobotwórczymi odpowiedzialnymi za poważne infekcje. Wraz ze wzrostem oporności na antybiotyki, enterokoki stały się przyczyną zakażeń szpitalnych, które mogą być trudne do leczenia. Enterokoki są stosunkowo odporne na leczenie, gdyż stosowane rutynowo antybiotyki mogą hamować mnożenie się bakterii, ale ich nie zabijać. W leczeniu stosuje się dlatego terapię skojarzoną, np. ampicylina lub wankomycyna z aminoglikozydem, które to połączenia mogą wykazywać synergiczną aktywność bakteriobójczą.

Rozumiem, że problem z leczeniem wynika przede wszystkim z Pani uczulenia na antybiotyki z grupy penicylin. Proszę zwrócić uwagę, że wywiad dotyczący alergii może być mylący (może mogłaby Pani stosować penicyliny) jak też, że skuteczne mogą być nowe antybiotyki, takie jak np. chinuprystyna/dalfoprystyna, linezolid, daptomycyna czy tigecyklina. Proponuję wykonać testy potwierdzające Pani uczulenie na penicyliny. Leczeniem zakażeń przyrannych zajmują się lekarze chirurdzy, gdyż najważniejsze jest dobre chirurgiczne oczyszczenie rany i do nich należy się zwrócić. W razie potrzeby przy wyborze antybiotyku może pomóc specjalista chorób zakaźnych.

29.05.2014
Inne pytania
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta