Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Czy kontynuować leczenie izotretynoiną?

Pytanie nadesłane do redakcji

Mam pytanie dotyczące trądziku androgennego, kiedy byłam u lekarza, zlekceważył on to, że przez 3 lata zażywałam Oc-35 w celu zmniejszenia ilości nadmiernego owłosienia. Po odstawieniu tabletek przez 4 miesiące nie występowały miesiączki, a następnie zaczął się straszny ropowiczy trądzik. Lekarz nie słuchał i jako pierwszy w leczeniu lek przepisał izotretynoinę. Wzięłam na razie 15 tabletek (30 mg). Jednak cały czas wątpię, czy ten lek jest odpowiedni w moim przypadku. Czy może powinnam poszukać innego lekarza i zacząć leczyć się kolejny raz środkami antykoncepcyjnymi. Dodam, że podczas przyjmowania leku zmiany zajęły całą twarz. Nigdy wcześniej nie miałam problemów z cerą. Ostatecznie pytanie brzmi, czy leczenie izotretynoiną jest błędem, który może spowodować fatalne skutki w moim przypadku, czy może powinnam cierpliwie czekać i lek poradzi sobie z trądzikiem androgennym (najprawdopodobniej)?

Odpowiedziała

dr med. Jolanta Maciejewska
specjalista dermatolog-wenerolog
Wojewódzka Przychodnia Dermatologiczna w Bydgoszczy
Clinica Dermatoestetica w Bydgoszczy

Na pewno proponowałabym Pani wizytę u ginekologa, żeby stwierdzić czy Pani trądzik nie ma podłoża hormonalnego.

Izotretynoina, którą Pani przyjmuje, jest jedynym preparatem, który działa na cztery podstawowe czynniki patogenetyczne w trądziku zwyczajnym: istotnie zmniejsza wydzielanie łoju, działa komedolitycznie, hamuje rozwój stanu zapalnego a także zmniejsza kolonizację jednostki włosowo-łojowej przez P. acnes.

Obecnie liczne grupy eksperckie podnoszą rozszerzenie wskazań do stosowania izotretynoiny.

Pomimo długiej listy możliwych działań niepożądanych związanych z tą terapią, większość pacjentów (88,6%) ocenia je jako niewielkie bądź łagodne.

Data utworzenia: 06.06.2014
Czy kontynuować leczenie izotretynoiną?Oceń:
(1.00/5 z 1 ocen)

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?