×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Powrót do figury sprzed ciąży, czyli tempo chudnięcia po porodzie

mgr Anna Durka
Iwona Żurek

Każda mama pragnie jak najszybciej wrócić do figury sprzed ciąży. Jest to możliwe, ale trzeba pamiętać, że okres karmienia piersią nie jest dobrym czasem na „ostre” odchudzanie.


Fot. pixabay.com

W okresie karmienia piersią metabolizm ulega przyspieszeniu, a zapotrzebowanie energetyczne zwiększeniu. Dzięki temu niewielkim wysiłkiem karmiąca mama odzyska figurę. Naturalne, prawidłowe tempo chudnięcia po porodzie wygląda tak:

  • 8 kg w pierwszym tygodniu po porodzie,
  • 9 kg w pierwszym miesiącu po porodzie,
  • kilogram na miesiąc w ciągu kolejnych miesięcy po porodzie.

Jeśli odżywiasz się zdrowo, zgodnie z piramidą zdrowia (patrz: Odżywianie mamy karmiącej), zgubienie zgromadzonych w okresie ciąży w postaci tkanki tłuszczowej „zapasów” będzie tak łatwe, jak nigdy dotąd. Jeśli dodatkowo nie stronisz od ruchu, lekkich ćwiczeń, spacerów, sportu – tym bardziej będzie to naturalny proces.

Jeśli natomiast w ciąży przytyłaś zbyt dużo, chcesz powrócić do prawidłowej sylwetki, a unikanie „łakoci” i aktywność fizyczna nie przynoszą spodziewanych efektów, możesz trochę ograniczyć ilość przyjmowanych pokarmów. Ale zrób to tak, aby dobowa liczba kalorii nie była mniejsza niż 1800. Pamiętaj, że tempo chudnięcia nie powinno być szybsze niż 1 kg na miesiąc od 2. miesiąca po porodzie. W przeciwnym razie do pokarmu będą się wydzielały w dużej ilości substancje toksyczne skumulowane w tkance tłuszczowej.


Ryc. 1. Aktywność fizyczna sprzyja powrotowi do figury (Fot. H. Pionke)

W czasie laktacji odchudzania nie powinnaś wspomagać środkami farmakologicznymi ani preparatami ziołowymi.

Nie stosuj restrykcyjnych diet odchudzających. Twoja dieta powinna być różnorodna, zbilansowana, z niewielkim ograniczeniem liczby kalorii. Musisz wspomagać ją aktywnością fizyczną, która sprzyja chudnięciu i poprawia samopoczucie. Gwałtowne chudnięcie może spowodować u Ciebie bardzo szybkie wyczerpanie rezerw pokarmowych i w efekcie niedobory witamin oraz minerałów najpierw u Ciebie, a dopiero znacznie później u Twojego dziecka. Z kolei, jeśli zmniejszysz liczbę przyjmowanych kalorii do mniej niż 1500 na dobę, nastąpi zmniejszenie ilości wytwarzanego pokarmu. Doprowadzi również do wyczerpania fizycznego, które utrudni Ci właściwą opiekę nad dzieckiem i odbierze radość z macierzyństwa.

21.10.2013

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Covid - aktualne dane
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 12 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.