Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Czy rodzic traci prawo do zasiłku opiekuńczego, jeśli z powodu choroby dziecko nie może chodzić do przedszkola przez ponad 60 dni w roku?

Pytanie nadesłane do Redakcji

Czy rodzic traci prawo do zasiłku opiekuńczego (ZLA), jeśli z powodu choroby dziecko nie może chodzić do przedszkola przez ponad 60 dni w roku (pytanie w kontekście nosicielstwa salmonelli, które nie ustępuje po np. 3 miesiącach, co nie jest niezwykłe)? Czy rodzicowi, który nadal musi opiekować się dzieckiem w domu, pozostaje tylko urlop? Czy w takiej sytuacji lekarz może wydać zaświadczenie, w którym nakazuje się pracodawcy udzielić urlopu i nie potraktować tej konieczności jako pretekstu do zwolnienia pracownika?

Odpowiedziała

Tamara Zimna
mgr prawa i administracji, doktorantka na Wydziale Prawa i Administracji,
Katedra Prawa Cywilnego i Prywatnego Międzynarodowego,
Uniwersytet Śląski w Katowicach

Rodzic traci prawo do płatnego zasiłku opiekuńczego z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad chorym dzieckiem (ZUS ZLA) po przekroczeniu 60 dni opieki w roku kalendarzowym.1 Niewykorzystany okres opieki nie przechodzi na następny rok kalendarzowy. Roczny limit opieki obowiązuje niezależnie od liczby członków rodziny uprawnionych do zasiłku opiekuńczego oraz bez względu na liczbę dzieci i innych członków rodziny wymagających opieki. Jeżeli rodzic musi nadal opiekować się dzieckiem w domu, jako pracownikowi pozostaje mu do wykorzystania urlop wypoczynkowy, urlop wychowawczy w wymiarze do 36 miesięcy (lecz tylko do ukończenia przez dziecko 5. rż.),2 a w przypadku starszych dzieci – urlop bezpłatny. Pracodawca nie może odmówić pracownikowi udzielenia mu urlopu wychowawczego. Niezależnie od podstawowego wymiaru urlopu wychowawczego, może być udzielony urlop wychowawczy w wymiarze do 36 miesięcy, jednak na okres nie dłuższy niż do ukończenia przez dziecko 18. roku życia, tylko w przypadku, gdy z powodu stanu zdrowia potwierdzonego orzeczeniem o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności dziecko wymaga osobistej opieki pracownika.

Lekarz zawsze może wystawić dla rodzica zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka wymagającego domowej opieki i przeciwwskazaniach do jego pobytu w przedszkolu. Takie zaświadczenie może stanowić uzasadnienie wniosku pracownika o urlop bezpłatny. Zaświadczenie lekarskie nie jest jednak równoważne z obowiązkiem pracodawcy do udzielenia rodzicowi urlopu bezpłatnego. Ta decyzja należy do pracodawcy (może on udzielić takiego urlopu pracownikowi, lecz nie ma takiego prawnego obowiązku).1

Piśmiennictwo:

1. Art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r., poz. 159). Zob. także Rzetecka-Gil A.: Ustawa o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Komentarz. Warszawa 2009, komentarz do art. 33: 135–136
2. Art. 186 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2014r., poz. 1502 z późn. zm.)
3. Art. 174 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2014r., poz. 1502 z późn. zm.)
17.06.2015

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?