Książka jest zabawką w rękach dziecka. Ma mu dostarczać radości, intrygować, pobudzać do wymyślania nowych form aktywności. Według dorosłych książka przeznaczona dla dzieci przede wszystkim ma spełniać funkcje dydaktyczne. Nie kłócą się ze sobą te oczekiwania - wszystko zależy od sposobu podania treści. I tak, książka będzie spełniać różne funkcje.
A te funkcje to:
Funkcja poznawcza – to te wszystkie książeczki dla maluchów i starszych dzieci z obrazkami, napisami, czyli z krótszą lub dłuższą treścią, opisującą otaczający nas świat.
Funkcja sensoryczna – to te, które oprócz treści i rysunków mają różną fakturę, wydają dźwięki, można je powąchać, przejrzeć się w nich, rozbudować przestrzennie. Te książki przeznaczone są głównie dla młodszych dzieci, ze zwolnionym bądź zaburzonym rozwojem. Starsze dzieci także odbierają - jak i dorośli - poprzez swoje zmysły kontakt z książką. Ważny jest ich wygląd, czyli strona estetyczna , dotyk, czyli faktura , często zapach. Najbardziej widać to, kiedy mamy do czynienia ze starą lub nową książką.
Funkcja terapeutyczna – to te wszystkie książki, które niezależnie od wieku tłumaczą różne zjawiska i sytuacje, z jakimi spotykamy się na co dzień bądź sporadycznie, zawierające treści nowe, trudne, przygotowujące na nieznane do tej pory dziecku sytuacje. Historie opisane w książkach pomagają dziecku poradzić sobie z traumą, jaką przeżywa, np. idąc pierwszy raz do przedszkola, dentysty, wyjeżdżając na obóz, przeżywając rozstanie rodziców, śmierć bliskich, doświadczając przemocy, będąc świadkiem trudnych zdarzeń. Dzięki tym książkom dzieci mogą lepiej radzić sobie np. z lękami separacyjnymi, nieznanymi doświadczeniami, trudnymi przeżyciami.
Różne programy pomocowe dla dzieci korzystają z odpowiednio przygotowanych książek. Na przykład „Fundacja Dzieci Niczyje” wydała książeczki zarówno dla dzieci młodszych, jak i starszych przygotowujące je do przesłuchania jako ofiary przez sędziego. Dzięki tej książce dziecko wie, co je spotka w czasie rozmowy z sędzią. W ten sposób, poznając procedurę i swoje prawa, zredukuje lęk przed nieznanym, będzie się mogło skupić na poruszanym problemie, wiedząc, że nie spotka go żadna kara, jeśli czegoś nie będzie wiedziało, pamiętało.
Wskazówki
- Korzystaj z książek, które mogą pomóc dziecku znajdującemu się w określonej sytuacji.
- Pomocne mogą być bajki terapeutyczne – znajdziesz je w księgarniach pedagogicznych, działach z książką psychologiczną.
- Jeśli nie jesteś pewien, jak sobie poradzić, skorzystaj z pomocy psychologa lub pedagoga w poradniach psychologiczno-pedagogicznych - znajdziesz je w swoim rejonie zamieszkania, są bezpłatne.