Książka może stać się przyjacielem dziecka - każdego, nawet tego, dla którego w sensie poznawczym jest za trudna, czy nie spełnia funkcji przekazu wiadomości. Tylko same dzieci wiedzą, dlaczego potrzebują konkretnej książki lub książki w ogóle.
Niektóre dzieci z autyzmem traktują wybraną przez siebie książkę jak talizman, spełnia ona funkcje „uspokajacza”. Mogą jej słuchać na okrągło i nie pozwalają jej wymienić, aż do czasu gdy z nieznanych dla opiekunów przyczyn zastępują ją inną. Dzieci powoli uczące się nowych rzeczy lubią mieć swoje stare i nowe książki, lubią je oglądać, chcą, żeby im je czytać, opowiadać.
Znam dziewczynkę niepełnosprawną intelektualnie, która stwarza problemy nauczycielom, bo wszędzie porusza się z książką pod pachą. W swojej integracyjnej szkole jest zjawiskiem w bibliotece, bo w ciągu roku szkolnego wypożycza dużo więcej książek niż jej pełnosprawni rówieśnicy. Czyta samodzielnie i w większości prawidłowo rozumie treść książki, lubi też wiersze. Najlepszym prezentem i nagrodą jest dla niej książka.
Z kolei sprawny intelektualnie i wrażliwy chłopiec, nieradzący sobie z trudami bycia bratem chorego dziecka, jako drogę własnego wzmocnienia emocjonalnego wybrał pracę nad swoją własną książką. Tworzył ją od podstaw, spinając kartki, numerując je, zapełniając treścią, projektując i wykonując stronę tytułową i ostatnią. Ta praca wymagała wysiłku, ale dała dużo satysfakcji i była ważna. Chłopiec był ze swojego dzieła bardzo dumny.
Książka-przyjaciel to rzecz, z którą lubimy obcować, powracać do niej, ciesząc się z doznań, jakie nam przynosi. Książka, jak ”przytulanka”, potrafi ukoić, a jej bohaterowie stają się symbolami pewnych postaw. Jak mocno zapada nam w pamięć Miś Puchatek i jego niezawodni przyjaciele? Ile w nas zostaje tej niezdarności i zadziwienia Puchatka? Może zostać w nas też obraz różowej księżniczki, jeśli do grona zabawek z symbolem Kitty dołączymy i bajki z tej serii, zapominając, że tyle świetnych już bajek napisano, zilustrowano i miejmy nadzieję, że wiele jeszcze powstanie!
Wskazówki
- Kupuj książki dla dzieci i kupuj je razem z dzieckiem.
- Niech książka stanie się niespodzianką i nagrodą.
- Pamiętaj - książka też kształtuje postawy, gust, wartości! Skorzystaj z tego, wychowując swoje dziecko.