Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Rusza kampania skierowana do bliskich osób zmagających się z depresją

Właściwa reakcja i wsparcie w decyzji o rozpoczęciu profesjonalnego leczenia mogą być kluczowymi czynnikami decydującymi o wyjściu z depresji - przekonują specjaliści. Resort zdrowia rozpoczął kampanię skierowaną do bliskich osób zmagających się z tą chorobą.

Kampania "Depresja. Naucz się pomagać" ma upowszechniać wiedzę na temat tej choroby. Organizatorzy akcji podkreślają, że depresja to jedna z najgroźniejszych chorób naszych czasów. Nieleczona może trwać latami, a jej konsekwencje bywają tragiczne. Osoba z depresją cierpi, jej bliscy również. Najczęściej dlatego, że widzą, że dzieje się coś złego, ale nie potrafią pomóc.

"Objawy takie jak: niezrozumiały smutek czy obojętność, izolowanie się, przewlekłe zmęczenie, zaniedbywanie obowiązków mogą budzić różne uczucia u drugiej osoby. Może upłynąć dużo czasu, zanim bliscy poznają, że stan ten to nie jest zła wola czy lenistwo, ale depresja, choroba, porównywalna do chorób fizycznych" – mówi dr n. med. Iwona Koszewska, specjalistka psychiatra z wieloletnim doświadczeniem w leczeniu depresji.

"Dlatego tak ważne jest budowanie świadomości społecznej na temat depresji. Umiejętność rozpoznania choroby, odpowiedniej reakcji i pomoc w podjęciu decyzji o udaniu się do specjalisty mogą znacznie przyspieszyć proces wychodzenia z choroby" – dodaje ekspertka.

W ramach kampanii powstała strona internetowa www.sposobynadepresje.pl. Można na niej obejrzeć pięć filmów stanowiących zbiór prostych instrukcji pokazujących, co dzieje się z osobą cierpiącą na depresję oraz co w tej sytuacji może zrobić bliski; opatrzono jej tytułami: "Zbliż się", "Po prosty bądź", "Bądź cierpliwy i wyrozumiały", "Dbaj też o siebie", "Współpracujcie ze specjalistą". W filmach zagrali Agnieszka Żulewska i Rafał Maćkowiak, a muzykę skomponował Paweł Mykietyn.

Poza filmami na stronie zmieszczono również rady dla bliskich osób chorych na depresję. Wskazano w nich m.in., że częstym błędem popełnianym przez bliskich, ale także przez znajomych osób z depresją jest odsunięcie się od chorego; osoba depresyjna często sprawia wrażenie, że nie chce kontaktu, dlatego to my musimy wyjść z inicjatywą. Podkreślono również, że innym błędem popełnianym przez osoby towarzyszące chorym na depresję jest zaniedbywanie własnych zainteresowań i przyjemności, dlatego ważne jest zachowanie możliwie "normalnego" trybu życia, podobnego do tego, jaki był przed chorobą osoby bliskiej.

Materiał wizualny to wstęp do szkolenia e-learningowego, które w przystępny sposób tłumaczy, czym jest depresja, jakie są jej objawy i przebieg, jak można jej zapobiegać oraz gdzie chory może szukać pomocy i jak wygląda terapia.

Poza e-learningiem zaplanowane są również szkolenia stacjonarne skierowane do przedstawicieli grup zawodowych najczęściej stykających się z osobami dotkniętymi depresją - pracowników urzędów pracy, opieki społecznej, samorządów, banków oraz nauczycieli szkół średnich. Głównym celem kursów jest nabycie umiejętności wykrywania osób zagrożonych depresją. Chęć udziału w szkoleniach można zgłaszać na adres mailowy: sposobynadepresje@info-systems.pl. Liczba miejsc jest ograniczona.

Kampania "Depresja. Naucz się pomagać" potrwa do końca 2017 r. Projekt realizowany jest przez Fabrykę Komunikacji Społecznej na zlecenie Ministerstwa Zdrowia w ramach Narodowego Programu Zdrowia. Więcej informacji na temat kampanii znaleźć można na stronie www.sposobynadepresje.pl. (PAP) autor: Agata Szczepańska

06.10.2017
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?