×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Bakterie jelitowe łagodzą zaburzenia lękowe

Regulacja mikrobiomu jelitowego może łagodzić objawy zaburzeń lękowych - wynika z analizy opublikowanej na łamach pisma "General Psychiatry".


Fot. iStock.com

Coraz więcej badań świadczy o tym, że mikrobiom jelitowy, czyli ogół pozytywnych i negatywnych bakterii zamieszkujących nasze jelita, reguluje funkcjonowanie mózgu poprzez tzw. oś jelitowo-mózgową. Sugeruje to, że zaburzenia psychiczne mogą być niwelowane poprzez regulację populacji różnych bakterii jelitowych.

Naukowcy z Uniwersytetu Jiao Tong w Sznghaju przeanalizowali 21 dotychczasowych badań dotyczących zależności pomiędzy mikrobiomem jelitowym a psychiką, w których łącznie wzięły udział 1503 osoby.

W 14 badaniach skład mikrobiomu jelitowego regulowany był za pomocą probiotyków, a w 7 - za pomocą innych metod, takich jak odpowiednia modyfikacja diety.

Ponad połowa analizowanych badań wykazała, że regulacja mikrobiomu jelitowego zmniejszyła objawy zaburzeń lękowych, przy czym modyfikacja diety okazała się znacznie skuteczniejsza niż zastosowanie probiotyków.

Zmiana sposobu odżywiania, a co za tym idzie - źródeł energii, w większym stopniu oddziaływała na rozwój pozytywnych bakterii w jelitach niż wprowadzenie określonych szczepów bakterii za pomocą suplementów. Zastosowanie różnych probiotyków jednocześnie mogło także utrudniać skuteczne działanie tych preparatów - zauważają autorzy, dodając, że zależność ta powinna zostać potwierdzona podczas szerzej zakrojonych badań.

Więcej - w publikacji (DOI: 10. 1136/gpsych-2019-100056)

22.05.2019
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.