Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Apel PE o rygorystyczne normy jakości powietrza

Ze Strasburga Łukasz Osiński

Europosłowie zaapelowali w środę w Strasburgu w niewiążącej rezolucji do Komisji Europejskiej i państw członkowskich o wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących jakości powietrza w sektorach transportu i rolnictwa.


Fot. pixabay.com

W niewiążącej rezolucji przyjętej 446 głosami za, przy 146 przeciw i 79 wstrzymujących się posłowie podkreślają, że zanieczyszczenie powietrza ma wymiar lokalny, regionalny, krajowy i transgraniczny i wymaga działań na wszystkich szczeblach zarządzania.

Apelują do Komisji Europejskiej o zaproponowanie wprowadzenia bardziej rygorystycznych norm dla zanieczyszczeń w unijnych przepisach dotyczących jakości powietrza, zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Eurodeputowani zwracają się też do władz krajów UE o opracowanie planów działań w zakresie czystego powietrza, obejmujących wszystkie źródła zanieczyszczenia powietrza i wszystkie sektory gospodarki.

Zdaniem PE, Komisja Europejska powinna zaktualizować dyrektywę w sprawie jakości powietrza zgodnie z obowiązującymi limitami WHO dotyczącymi zawartości cząstek stałych, tlenku siarki i ozonu. Powinna także przyspieszyć kontrolę przestrzegania przez państwa członkowskie norm emisji z samochodów z silnikami wysokoprężnymi zgodnie z prawodawstwem UE dotyczącym homologacji typu pojazdów.

Posłowie są zaniepokojeni rosnącymi dowodami naukowymi dotyczącymi wpływu na ludzi zanieczyszczenia powietrza związanego z ruchem drogowym. Wzywają również UE do opracowania procedur dochodzenia roszczeń zbiorowych w celu ochrony konsumentów w przypadku jakiegokolwiek przyszłego skandalu związanego z emisją samochodów.

Producenci samochodów powinni zmodernizować niezgodne z normami pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Koszty powinny być ponoszone przez producentów samochodów.

Posłowie apelują o powiązanie środków z wspólnej polityki rolnej w przyszłym budżecie z obowiązkowymi środkami ograniczania zanieczyszczenia powietrza.

Obecnie sektory produkcji żywności i rolnictwa są odpowiedzialne za nadmierne emisje amoniaku (NH3), podtlenku azotu (N2O) i metanu (CH4). 94 proc. emisji amoniaku i 40 proc. emisji metanu pochodzi z działalności rolniczej.

Zła jakość powietrza ma ogromny wpływ na zdrowie, szczególnie narażone są kobiety w ciąży, dzieci i osoby starsze. Około 90 proc. Europejczyków mieszkających w miastach jest narażonych na zanieczyszczenia powietrza uważane za szkodliwe dla zdrowia ludzkiego.

Eurodeputowani przypominają, że unijne limity emisji są nadal wyższe od zalecanych przez WHO, a Europejska Agencja Środowiska (EEA) szacuje, że każdego roku ponad 400 tys. przedwczesnych zgonów jest spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza w UE.

Obecnie w 20 państwach członkowskich toczy się 29 postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w związku z nieprzestrzeganiem unijnych dopuszczalnych wartości jakości powietrza, a około dwóch trzecich państw członkowskich nie przestrzega obecnie wartości dopuszczalnych dla pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu (NO2).

14.03.2019
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?

Polecają nas