Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Profilaktyka żylaków

dr med. Marzena Frołow
Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum
Profilaktyka żylaków
Fot. 123RF Stock Photos

Profilaktyka żylaków powinna być stosowana przez wszystkie osoby, u których występują czynniki ryzyka, najlepiej jeszcze zanim pojawią się pierwsze objawy.

  • odpoczywaj często z uniesionymi nogami; jeśli możesz, zrób półgodzinną „sjestę” w ciągu dnia z nogami w takiej pozycji
  • noś podkolanówki uciskowe – profilaktyczne, szczególnie jeśli masz stojącą pracę lub dźwigasz ciężary; zakładaj je rano, zanim nogi spuchną
  • nie noś zwykłych podkolanówek z silnym ściągaczem; podkolanówki profilaktyczne są równie estetyczne i zapobiegają żylakom!
  • unikaj noszenia obcisłego ubrania i ciągłego noszenia obuwia na wysokich obcasach
  • unikaj długiego stania i „dreptania” (np. w kuchni)
  • walcz z nadwagą; unikaj zaparć - stosuj dietę bogatoresztkową
  • unikaj alkoholu, który może spowodować poszerzanie żył
  • nie zakładaj nogi na nogę podczas siedzenia i nie siedź na stopie podkurczonej nogi
  • jeśli masz siedzącą pracę często zginaj stopy, napinaj łydki i dbaj, aby kąty między stawami były rozwarte; przespaceruj się kilkadziesiąt kroków co godzinę lub dwie
  • uprawiaj sport – jazdę na rowerze, pływanie i marsz; unikaj podnoszenia ciężarów
  • nie bierz długich gorących kąpieli i nie opalaj się intensywnie – żyły pod wpływem ciepła rozszerzają się.

Data utworzenia: 04.11.2011
Profilaktyka żylakówOceń:
(5.00/5 z 1 ocen)

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.