Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Ile wydamy w 2018 roku na zdrowie?

MSol
Kurier MP

GUS podał w poniedziałek wstępne dane dotyczące PKB za 2017 rok. To ważny wskaźnik, bo na jego podstawie wyliczane będą – po raz pierwszy w oparciu o tzw. ustawę 6 proc. PKB na zdrowie – publiczne wydatki na ochronę zdrowia. Już jednak z pierwszych szacunków wynika, że budżet państwa w tym roku nie będzie musiał zbyt wiele wydawać, by osiągnąć ustawowe minimum.

Fot. Jacek Babiel / Agencja Gazeta

PKB Polski za 2017 rok wyniosło 1 982,1 mld zł (te dane mogą jeszcze ulec nieznacznej korekcie). Zgodnie z obowiązującą ustawą o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych na ochronę zdrowia mamy wydać w 2018 roku 4,67 proc. PKB – to daje 92,56 mld zł.

Ważne! To wysokość nakładów łącznie z NFZ i budżetu państwa, a konkretnie:
– wydatki budżetowe w części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia;
– wydatki budżetowe w dziale „ochrona zdrowia” w innych częściach budżetu państwa oraz wydatki budżetowe w innych działach budżetu państwa przeznaczone na finansowanie składki na ubezpieczenie zdrowotne;
– koszty związane z realizacją staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów oraz specjalizacji lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych;
– i największa część, czyli koszty Funduszu ujęte w planie finansowym Funduszu (z wyłączeniem środków z budżetu państwa), czyli upraszczając, pieniądze pochodzące ze składki zdrowotnej.

Jak w tej chwili przedstawia się sytuacja? Plan finansowy NFZ w tej chwili to 79,3 mld zł. W dziale „zdrowie” w budżecie zapisano 7,2 mld zł, minister zdrowia dysponuje ok. 2 mld zł, natomiast 1,2 mld zł na staże lekarzy i pielęgniarek pochodzi z budżetu państwa. Do osiągnięcia zakładanego w ustawie progu brakuje w tej chwili ok. 2 mld zł. Niewiele, zważywszy, że już zapowiedziano nowelizację planu finansowego NFZ w związku z lepszym spływem składki. W poprzednich latach dzięki większej ściągalności składki zdrowotnej budżet NFZ rósł o 2-3 mld zł rocznie, w tym roku będzie zapewne podobnie (lub więcej). Ustawa w uchwalonym kształcie zostałaby więc zrealizowana (w wersji minimum) bez żadnego dodatkowego zaangażowania budżetu państwa.

Jednak w tej chwili trwają konsultacje projektu jej nowelizacji, który zakłada (zgodnie z porozumieniem z 8 lutego, zawartym między ministrem zdrowia a młodymi lekarzami) szybsze tempo dochodzenia do 6 proc. PKB. Zgodnie z projektem na zdrowie w tym roku mamy wydać nie mniej niż 4,78 proc. PKB (czyli ok. 94,7 mld zł, ponad 2 mld zł więcej niż zakłada obowiązująca ustawa). Jest jednak bardzo prawdopodobne, że również ta kwota zostanie w całości (lub w znaczącej większości) pokryta przez większą składkę zdrowotną. PKB rośnie szybciej niż zakładano, rosną też cały czas wynagrodzenia, a bezrobocie spada. Zgodnie z ustawą budżet państwa jest zobowiązany do uzupełnienia nakładów na zdrowie w sytuacji, gdy założonego poziomu nie pokrywają przychody Funduszu.

Oczywiście, jeśli będzie wola polityczna – rząd może podjąć decyzję o przekazaniu dodatkowych środków, bo ustawa określa minimalne progi, jakie muszą być osiągnięte w każdym roku.

Data utworzenia: 15.05.2018
Ile wydamy w 2018 roku na zdrowie?Oceń:
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Opieka transgraniczna ciągle na marginesie
    Mobilność pacjentów wewnątrz Unii Europejskiej nie zwiększyła się radykalnie, mimo że dyrektywa dotycząca uprawnień do opieki transgranicznej obowiązuje już od dobrych kilku lat – wynika z opublikowanego właśnie sprawozdania Komisji Europejskiej.
  • Najwięcej błędnych interpretacji RODO – w sektorze zdrowia
    Najwięcej błędnych interpretacji przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) jest w sektorze zdrowia – ocenia ekspert z Ministerstwa Cyfryzacji dr Maciej Kawecki. Dlatego – jak mówi – powstał poradnik, jak stosować przepisy.