×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Dyżury przedstawicieli organizacji pacjentów w dniach 22-31 stycznia br.

RPP
Dyżury przedstawicieli organizacji pacjentów w dniach 22-31 stycznia br.

„Łączy nas pacjent” to wspólny projekt Rzecznika Praw Pacjenta oraz przedstawicieli największych w Polsce organizacji pacjentów. W ramach projektu, podczas dyżurów pełnionych pod bezpłatnym numerem 800-190-590, specjaliści z poszczególnych organizacji wraz z ekspertami Rzecznika udzielają telefonicznych porad, informacji oraz wsparcia dotyczącego określonych chorób.

Chcielibyśmy, aby jak największa grupa pacjentów oraz osób zainteresowanych tematyką udzielanych porad miała możliwość konsultacji z ekspertami, stąd nasza prośba do Państwa o rozpowszechnienie informacji.

W styczniu br. w Telefonicznej Informacji Pacjenta będą dyżurować następujące organizacje:

22 stycznia (wtorek) – 15:00–18:00 Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Reumatyków „REF” – organizacja po raz pierwszy na dyżurze

Zakres prowadzonych porad:

  • informowanie czym jest reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) i inne choroby reumatyczne, głównie zapalne
  • popularyzacja wiedzy na temat metod diagnostyki i leczenia chorób reumatycznych
  • informowanie o terapiach w chorobach reumatycznych, głównie zapalnych
  • wsparcie dla osób z chorobami reumatycznymi, szczególnie dla osób niepełnosprawnych.

23 stycznia (środa) – 11:00–13:00 Stowarzyszenie Pomocy Psychologicznej SYNTONIA

Zakres prowadzonych porad:

  • jak rozumieć zmiany w zachowaniu osób starszych
  • co robić, gdy bliscy tracą pamięć
  • jak rozmawiać z osobami starszymi, w tym z osobami cierpiącymi na zaburzenia pamięci i choroby neurodegeneracyjne (choroba Alzheimera)
  • jak podtrzymać sprawność umysłową i samodzielność podopiecznych
  • jak radzić sobie z emocjami, które towarzyszą opiece, zwłaszcza opiece nad osobą bliską.

24 stycznia (czwartek) – 15:00–17:00 Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki SARCOMA – organizacja po raz pierwszy na dyżurze

Zakres prowadzonych porad:

  • udzielanie porad i przekazywanie informacji dotyczących organizacji procesu diagnostyki i leczenia pacjentów onkologicznych
  • pomoc i wsparcie pacjentów onkologicznych oraz ich bliskich
  • informowanie o nowotworach tkanek miękkich, kości oraz czerniaków.

30 stycznia (środa) – 12:00–16:00 Stowarzyszenie Osób z NTM UroConti

Zakres prowadzonych porad:

  • informowanie czym jest nietrzymanie moczu (NTM)
  • popularyzacja wiedzy na temat metod diagnostyki i leczenia nietrzymania moczu
  • wsparcie dla osób z problemem nietrzymania moczu i ich rodzin.

31 stycznia (czwartek) – 14:00–16:00 Fundacja Onkocafe – Razem Lepiej

Zakres prowadzonych porad:

  • poradnictwo w zakresie radzenia sobie z chorobą nowotworową
  • psychoedukacja
  • konsultacje z zakresu leczenia onkologicznego.

Więcej informacji o osobach dyżurujących oraz grafik z dyżurami przedstawicieli organizacji pacjentów znajduje się na naszej stronie internetowej: http://www.rpp.gov.pl/porady-ekspertow-ngo

Wszystkie zainteresowane osoby mogą zadzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800-190-590, gdzie zostaną połączeni z przedstawicielem organizacji pacjentów.

Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, ustanowionym w celu ochrony praw pacjentów. Przysługujące pacjentom prawa oraz tryb powoływania, odwoływania i kompetencje Rzecznika określone zostały w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o  prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Od tego czasu nie funkcjonuje tzw. Karta Praw Pacjenta.

Katalog praw pacjenta określony w ww. ustawie obejmuje prawo pacjenta do: świadczeń zdrowotnych, informacji, zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych, tajemnicy informacji związanych z pacjentem, wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, poszanowania intymności i godności pacjenta; dokumentacji medycznej, zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, opieki duszpasterskiej, przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

W dniu 27 października 2017 r. Prezes Rady Ministrów Pani Beata Szydło, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, z dniem 30 października 2017 r. powołała na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta Pana Bartłomieja Łukasza Chmielowca. Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta była pani Krystyna Barbara Kozłowska (od 2 października 2009 r. do 27 października 2017 r.).

Do głównych zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy ochrona praw zarówno indywidualnego pacjenta, jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.

Swoje zadania Rzecznik wykonuje przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, którego siedziba mieści się przy ul. Młynarskiej 46 w Warszawie. Pracownicy Biura na bieżąco przekazują osobom zainteresowanym informacje o prawach pacjenta, właściwych działaniach, jakie należy podjąć w określonej sytuacji oraz przysługujących środkach prawnych. Łatwo dostępną i niesformalizowaną formę kontaktu umożliwia ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta 800-190-590, która czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 08:00–20:00.

Pracownikami Biura są także Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, którzy swoją funkcję pełnią w niektórych szpitalach psychiatrycznych na terenie naszego kraju. Zostali oni powołani ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Do zadań Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego należy ochrona praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w klinikach, szpitalach i oddziałach psychiatrycznych, sanatoriach dla osób z zaburzeniami psychicznymi a także podmiotach leczniczych sprawujących całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową. Ochrona ta realizowana jest zarówno poprzez pomoc pacjentom w dochodzeniu ich praw oraz wyjaśnianiu skarg i wniosków, jak również współpracę z ich rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym.

23.01.2019
Zobacz także
  • RPP proponuje zmiany w ustawie o prawach pacjenta
  • 61 218 spraw, sygnałów i zapytań do RPP w 2017 r.
  • RPP chce ulg kolejowych dla honorowych krwiodawców
  • Rzecznik Praw Pacjenta: potrzebny czy nie?
  • Po co pacjentom rzecznik?
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta