×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

MZ: ograniczenie problemu nieodwołanych wizyt mogłoby skrócić kolejki

Chcemy zmobilizować pacjentów do tego, żeby uprzedzać lekarza czy pracownię diagnostyczną, jeżeli nie możemy się stawić na wizytę. Wtedy ktoś następny z kolejki będzie mógł z niej skorzystać – powiedział w czwartek wiceminister zdrowia Waldemar Kraska.

Wiceminister zdrowia Waldemar Kraska. Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta

Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia w zeszłym roku nie doszło do skutku 17 mln umówionych wizyt. To – według doniesień mediów – miałoby skłaniać Ministerstwo Zdrowia do wprowadzenia opłat dla pacjentów za nieodwołanie wizyty.

Zapytany o tę sprawę w TVP Info Kraska poinformował, że ministerstwo analizuje dane i że świadczeniodawcy sygnalizują taki problem. – To jest prawie 20 proc. wszystkich wizyt, które powinny się odbyć. Jest to dość duży problem nie tylko dla świadczeniodawców, ale także osób, które dalej w tej kolejce oczekują – powiedział.

– Chcielibyśmy w jakiś sposób zmobilizować pacjentów do tego, że jeżeli nawet nie możemy się stawić na każdą wizytę, uprzedźmy lekarza, pracownię diagnostyczną, wtedy ktoś następny z tej kolejki się pojawi – stwierdził Kraska.

– Jeśli chodzi o karanie – zawsze uważam, że należy z ludźmi rozmawiać i ich przekonywać, kara jest rzeczą najgorszą, jaka może spotkać pacjenta. W tej chwili nie ma żadnego projektu ustawy czy rozporządzenia. Rozmawiamy o tym – oświadczył wiceminister.

Kraska dodał, że ministerstwo chce wprowadzić na szeroką skalę system przypominania telefonicznie lub SMS-owo o wizycie lekarskiej lub badaniu. – Niejednokrotnie te terminy są troszkę odległe i nie wszyscy pamiętają, że mają się stawić na wizytę – mówił.

Zdaniem Kraski ograniczenie problemu nieodwołanych wizyt lekarskich mogłoby skrócić kolejki do specjalistów.

07.02.2020
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

7 dni w tygodniu od 8.00 do 20.00
Cena konsultacji 12 zł

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.